Blåmärken utan anledning
18.05.2020
Hej! Så länge jag kan minnas får jag blåmärken utan anledning hela tiden. Ibland kan jag på morgonen vakna upp med blåmärken (nästan alltid på mina ben) utan att jag skadat mig. Ofta har jag blåmärken på undersidan av mina ben där jag vet att det är omöjligt att kunna slå i någonting.
Blåmärkena brukar alltid vara små men igår kväll upptäckte jag ett på undersidan av mitt ben som är ganska stort, ungefär som en 2€ och är grönt och lila. Hade dessutom ”växtvärk” liknande smärtor i hela benet för någon dag sedan, vilket jag ibland kan känna av.
Sen idag för några timmar sedan uppstod en knöl/bula på smalbenet och det är lite ömt när jag rör i den samt att det verkar vara ett litet blåmärke på den. Vad beror en sådan bula på? Har inte märkt den före på dagen och jag vet att jag inte slagit i benet.
Mina tankar åker ju direkt till leukemi eller något sådant. Borde jag vara orolig? Tipi

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.05.2020
Hej,
Olika människor får blåmärken olika lätt, det kan handla mycket om vilken hudfärg man har hur lätt de syns. Så bara på basen av det du skriver ser jag inget oroväckande. Många gånger märker man inte heller själv då man i misstag stöter i saker.
Om du i största allmänhet mår bra och inte känner dig trött eller utan energi så skulle jag inte oroa mig. Om du däremot får blödningar utan orsak, om du har förstorade lymfkörtlar, går ner i vikt eller har långvariga infektioner så skall du kontakta en läkare för att kolla upp saken. Men i de flesta fall är det inte blåmärken som gör att man märker leukemi - även om det förekommer. Blåmärken kan med andra ord vara ett helt normalt tecken på att man lever ett aktivt liv också. (och bara som påminnelse så är t.ex. blåmärken bak på bristerna/vaderna ganska vanliga om man cyklar eftersom man lätt smäller i tramporna där utan att kanske märka det.)
Så vid behov kan du besöka t.ex. hvc och diskutera saken med en sjukskötare, som vid behov kan hänvisa dig vidare till en läkare - men jag tror inte att du behöver oroa dig.
Kram
Tessi