Blodprov för p-piller
22.10.2020
Hej! Jag har inte berättat åt min mamma att jag ska blrja ta p-piller, och idag sa min hälsovårdare till mig att om vi har haft blodpropp i släkten(vilket vi har) så ska jag kanske åka och ta blodprov. Tror ni jag kommer behöva gå på blodprov, min syster går också på p-piller och hon behövde aldrig gå på blodprov när hon skulle börja?? Och får man gå själv på blodprov utan att föräldrarna vet om det??

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.10.2020
Hej,
Om ni har haft blodpropp i släkten så är det säkert bra att kolla upp hur du påverkas av pillren. Hälsovårdaren eller läkaren lägger då en remiss till laboratoriet och du går dit och tar blodprovet. Du behöver inte berätta om blodprovet för dina föräldrar om du inte vill och de kommer inte att meddelas om saken.
Eventuellt kom inte din syster ihåg att berätta att ni har haft blodpropp i släkten och det är därför som hon inte har varit och kollat upp saken. Men du skall komma ihåg att det är för DIN skull som det blodprovet tas, för att man i så fall skall märka det i tid om pillren inte passar dig med tanke på risken för blodpropp.
Kram
Tessi