Endometrios
12.08.2020
Hej. Jag har ofta väldigt ont i magen. Jag har en väldig massa andra problem också som läkarna inte kan sätta ord på men jag funderat på om just magsmärtan kan vara endometrios. Den känns väldigt mycket som mensvärk och just av den anledningen åkte jag till UMO och där fick jag ett ultraljud. Inga cystor, det måste vara magen/tarmen sa dem. Det var nog ca två år sen jag gjorde det. Om jag hade haft endometrios, hade dem då sett det på ultraljudet eller krävs andra undersökningar?
När jag först fick min mens var den väldigt riklig, pågick länge och kunde komma varannan vecka ibland. Redan då hade jag mkt smärta men "bara" när jag hade mens. Jag fick p-piller efter ett år och det fick ordning på cykeln och flödet. Jag började dock ganska snabbt skippa några månader i taget då mensvärken höll mig från skolan och jag ville inte utstå den oftare än nödvändigt. Smärtan golvade mig ibland. Jag kunde inte koncentrera mig på lektioner de dagar det var som värst. Jag ville helt enkelt bara krypa ihop. Detta har fortsatt i sin vanliga ordning och utöver det började jag som sagt få smärtor även när jag inte hade mens.
Så min fråga är, vad tror ni? Vore det värt att undersöka saken? Livmoderbärare
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
13.08.2020
Hej,
Jag tycker att du ska kontakta din närmaste ungdomsmottagning och be dem boka en tid till deras gynekolog. Du lider av dina smärtor, och du behöver få hjälp med dem! Så kontakta dem, och boka en tid! Berätta precis det du nyss skrev till oss, om din hårda mensvärk, din värk även mellan mensarna och behovet av smärtlindring.
Det är idag svårt att få en diagnos för endometrios, tyvärr! Har man väldigt smärtsamma menser, kan det vara så att man får en behandling som är ägnad just för endometrios, och i Sverige idag är nummer ett behandlingen att få ett långverkande preventivmedel - t.ex. hormonspiral, p-stav eller p-piller där man äter ihop kartorna, precis som du gjort.
Lycka till!
Kram!
Malin Wiik-Norrman