Förslag?
24.01.2023
Hej, jag har nyligen fyllt 18 år och får äntligen njuta av porrsidor. Nu undrar jag bara vilka som är bra och man skall se på rekommendationer snälla. x

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.02.2023
Hej,
Och grattis till att du blivit myndig. En ålder då man har rätt att göra många viktiga beslut :)
Då det kommer till porr är det svårt att ge några rekommendeationer eftersom alla människor går igång på olika saker, och någonting som en person tycker att är upphetsande tycker en annan att är rent motbjudande. Men eftersom du ber om rekommendationer så kan jag rekommendera att du bekantar dig med Erika Lust eller Four Chambers. Anledningen till att jag rekommenderar dem är att de filmer som produceras görs på ett rättvist sätt. d.v.s. lika lön för lika arbete och man tar hänsyn till skådespelarna. De är inte heller lika billigt gjorda som mycket av den porr man hittar gratis utan är lite mer satsade då det kommer till t.ex. ljussättning eller var de är inspelade. Dessa går ut på att du betalar en avgift som gör att du får tillgång till materialet, och det finns ganska mycket att välja på.
Jag kan givetvis inte uttala mig om all den porr som produceras överallt, men jag tycker att det är viktigt att man som konsument understöder den typen av produkt som är gjord på ett vettigt sätt. Det innebär t.ex. att det inte är okej att någon tvingas till någonting, att någon blir illa behandlad eller att det bara är personerna högst upp i kedjan som tjänar pengar på andras arbete. Så jag hoppas att du som konsument intresserar dig åtminstone lite för vad det är du tittar på och under vilka omständigheter filmerna är producerade.
Det finns massor av porr som är riktigt, riktigt dålig och man hör kanske mer sällan om sådant som skulle vara "bra". Det är som sagt också väldigt subjektivt men båda de förslag jag gav har ett ganska brett sortiment av olika typer av porr. Det som är gemensamt för filmerna är att ingen blir tvingad eller utnyttjad.
Om du vill lyssna på recensioner om porrfilmer så att du kan få tips om t.ex. vad som är dåligt och vad som är bra så kan du lyssna på en podd som heter "Girls on porn".
Kram,
Tessi