Gravid ?
15.06.2020
Hej!
Förra månaden hade jag oskyddat sex med en kille som jag dejtar. Jag tog ett tidigt grav test 2-3 dagar innan beräknad mens, men det visade negativt och mensen kom som den skulle. Den här månaden var dock mensen 10 dagar sen och när den väl kom så blödde jag väldigt mycket under 1,5 dag ungefär och sen bara försvann den. Vi har inte haft oskyddat sex sedan senaste grav testet men är orolig ändå. Är detta normalt att mensen är så kort ? Borde jag ta ett nytt test ? Eller kan mensen vara så kort utan att nåt är fel?
Tack.
Hanna

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.06.2020
Hej.
Personligen skulle jag inte helt lita på ett testresultat av ett graviditetstest som togs så tidigt. Jag vet att de ofta marknadsförs som att de kan visa pålitliga resultat redan i det skedet - men det är förutsatt att man har sin ägglossning mitt i menstruationscykeln. Om ägglossningen sker senare än så (och därmed också befruktningen) så kommer det inte nödvändigtvis att synas på ett test så tidigt.
Nåväl, har fått din mens två gånger efter detta så sannolikheten att du skulle vara gravid är väldigt liten.
Vissa gånger kan man blöda längre - och andra gånger kortare och det betyder inte att någonting är fel. Det normala när man är gravid är ju att man inte blöder alls, så en kraftig blödning som varar i 1,5 dagar är inte att betrakta som ett graviditetssymtom, inte heller tror jag att det är ett symtom på missfall eller liknande. Om det känns omöjligt att släppa saken så kan du testa dig igen bara för att vara säker - men jag tror inte att det behövs.
Fortsätt med kondom eller boka en tid till preventivrådgivningen för att diskutera andra alternativ.
Kram,
Tessi