gravid
17.01.2023
kan man bli gravid av att när killen sätter på en kondom och han i misstag sätter den fel väg till först och sen bara tar av å svänger på den? fast han har inte kommit en gång den dagen, kan det finnas levande spermier? och typ hur säkra är ens kondomer?? finns de något sätt man kan bli gravid på fast de inte går sönder? en person

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
18.01.2023
Hej,
Det låter nog väldigt osannolikt att man skulle bli gravid på det sättet som du beskriver. Det är sant att det kan komma försats redan innan killen kommer, och att han i värsta fall haft försats på toppen av penisen då han har lagt på kondomen (som visade sig vara fel väg och han då svängre på den så att försatsen "kom utåt"  MEN då han sedan trädde på kondomen med händerna "rätt" väg så har han antagligen med händerna rört vid kondomen/penisen på ett sådant sätt att evetuella spermier som skulle finnas där knappast skulle ha varit livsdugliga efter det. Så jag tror inte att du behöver oroa dig för det.
Rätt använda är kondomerna ett alldeles bra preventivmedel och så länge de sitter på hela tiden då han är inuti dig och inte går sönder eller åker av så kan man lita på dem.
OM din mens inte kommer och den annars är regelbunden så kan du testa dig bara för att vara säker. Men du skall minnas att det är helt normalt att mensen är oregelbunden och att inte minst stress och det att man oroar sig kan göra att det tar längre tid för den att komma. Så försök slappna av.
Kram,
Tessi