Gym
01.10.2014
Hejsan!
Jag ska börja gymma nu hade jag tänkt, mest för att bli av med all min energi (har b.la. sömnproblem för att jag inte gör av med energin). Samtidigt som jag gör det av den anledningen hade jag inte haft något emot att också kunna se ett resultat. Jag vill verkligen verkligen INTE gå ner i vikt, så jag vet att jag kommer behöva äta nog för att hålla vikten. Dock tror jag i och med att jag kommer röra på mig mer- att jag kommer bli mer hungrig och äta mer.
Jag vill gärna få lite synliga muskler, samtidigt som jag inte vill få detta till ett nytt "projekt" där jag tränar 5 dagar i veckan. Jag vill kunna gå när jag vill orkar och kan, inte känna att jag måste. Men.. Nu behöver jag lite tips och råd- vad behöver jag äta? Mer av vad, mindre av vad? Jag vet att muskler är lika med mycket protein och fett, men vilken mat innehåller protein och rätt sorts fett? Måste man hålla någon super "diet" eller kan det bli bra ändå?
Sedan har jag en fråga till, är det dumt av mig att börja gymma utan att veta så mycket om det? Jag vill ju gärna kunna träna och få röra på mig, och jag gillar att gymma, men jag vill inte göra fel och bli supersuper smal eller ni vet, något sådant. Jag vill inte förstöra för mig själv och min hälsa.
Finns det något jag borde lära mig mer om innan jag börjar? Var kan jag isåfall få den informationen från?
Tack så mycket för svar! :)
PT Sarah svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
10.10.2014
Hejsan, vi väntar på svar från vår PT Sarah, vi sätter in hennes svar här under så fort vi får det!
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hejsan!
Vad roligt att du vill börja träna på gym, det är en jättebra träningsform! Eftersom du är 15 år så växer du ännu och din kropp utvecklas, med tanke på det så tycker jag inte att du ska krångla till kosten över huvud taget utan fortsätta äta helt vanlig bra husmanskost. Husmanskost räcker som bränsle för gymträning om du tänker träna 2-3 gånger per vecka. Ät morgonmål, lunch, mellanmål, middag och kvällsmål varje dag och ät kolhydrater, proteiner och fetter åtminstone vid varje huvudmål. Du kan nå hur bra resultat som helst utan att följa någon ”superdiet” men det är klart att regelbunden träning är ett måste för att få synliga resultat. Om du vill träna för att ”bli av med din energi” och må bra räcker det bra med 2-3 gånger per vecka och då behöver inte ens alla de gångerna vara gymträning, utan nån dag kan du t.ex. gå på något pass eller löpträna. Om du däremot vill ha en muskulös kropp talar vi om helt andra träningsmängder, kanske 5-6 gånger gymträning per vecka och då är det nog redan frågan om ett ”nytt projekt” som du kallar det.
Jag tycker du ska fråga hjälp angående teknik på gymmet du tänker gå på. Gympersonalen måste vara skolad för att lära ut träningsteknik ifall kunderna vill ha hjälp. Det är jättesmart av dej att tänka på det här för man kan faktiskt skada sig om man inte vet hur rörelserna ska utföras.
Lycka till med träningen!
Hälsningar, PT-Sarah