gympan
15.05.2016
varför har man fan inget annat än fotboll på gympan!??!!?
jag bara står där och är osynlig och om bollen kommer mot mig stiger jag åt sidan. vi spelar bara bollsporter och oftast fotboll, man har ju valt kursen för att få motion inte bara stå mitt på en plan och se förvirrad ut.
kurser har ju läroplaner de kan väl inte bestå av 100 % fotboll? not what i signed up for!!!
Mera kondititonsträning tack! NotAHappyBunny

Ungdomsinformatören Liselott svarar
24.05.2016
Hej!
Nu skulle jag börja besvara din fråga, men beslöt att skicka den till din skola till kännedom. De kan alltså inte känna igen dig, det kan ju vara vilken kille/tjej som helst i din skola, men det är bra att de får höra feedback på trygga omvägar.
Trygga för dig alltså, du är anonym via oss - och inte ska du ju hursomhelst "få skit" för att du klagar när det är de som gör fel. För precis som du skriver, så ska gymnastiken i skolan dels vara varierande i syfte att presentera olika sporter och motionsformer för er och dels ska den just precis öka er kondition och ge er chanser att motionera, eftersom det påverkar er allmänna hälsa positivt. Det är inte okej att hålla på med i huvudsak en enda sportgren på skolgymnastiken, inte heller bara en grupp av sporter, som bollsporter. Det är ju till och med orättvist från lärarens håll just för att alla människor ju inte har lika bra bollsinne.
Personligen tycker jag att du ska ta upp det här med läraren. Du ska inte behöva vara rädd för att det ska påverka slutbetyget för året/kursen ifall du klagar, men känner du dig osäker på det kan du ju vänta tills sista dagen av terminen. Att ge läraren eller rektorn feed-back kan vara extra bra just nu med tanke på att de troligen börjar använda den nya läroplanen från augusti, så det finns bra chanser att förändra undervisningen och innehållet i gympan. Så antingen märker du av det nästa år eller så får någon annan fotbolls-ogillare nytta av att du vågade säga till.
Men vi ska vänta och se ännu ifall din skola hör av sig till oss med svar åt dig ;) Det kan alltså hända att det kommer mera svar här ännu.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Här kommer mera svar från din skola:
Hejsan!
Vi har endast en kurs 5 i gymnasiet som går just nu, så det måste vara den gymnastikkursen som är aktuell. Båda gymnastiklärarna undervisar denna kurs och vi gjorde en mycket noggrann planering på förhand. Alla kursdeltagare har fått planeringen, tom. I pappersform. Vi har inte frångått denna planering hittills i kursen (23.5 med 7 av 24 pass kvar). Kursen innehåller bland annat golf, friidrott, funktionell träning, lacrosse, länk, golf, dans, boxersice, total body transformation( högintensiv aerobic), muskelvård(stretching), skattjakt, ultimate/frisbee, gymträning, tennis, yoga och varierat med OLIKA bollspel därtill.
Hälsningar. Heidi Strandvall