Hungrigare av att träna mer?
04.02.2016
Hej! När man tränar mycket behöver man ju som bekant äta mycket, men är det också så att man automatiskt blir hungrigare av att träna mer? Veckan innan mensen blir jag alltid hungrigare, vilket jag antar beror på att kroppen förbrukar mer energi då, men är det samma med träning? L

Ungdomsinformatören Liselott svarar
05.02.2016
Hej L!
Absolut blir man hungrigare av att träna. Se, mat är ju som bränsle, eller hur? Och kör du din motor mycket, så behöver du naturligtvis mera bränsle. Får du inte i dig tillräckligt mycket bränsle utifrån, alltså mat, så är din kropp tvungen att använda reserverna. Lite som reservtanken. Men människokroppen har grovt sagt två reservtankar. Dels fettvävnaden och dels musklerna. Nu ska vi inte gå in på hur lätt det är att kroppen använder muskelmassan som energi när det är lite i tanken istället för att använda fettet, men min poäng är att våra kroppar också har en mätare på hur mycket bränsle vi har: hungern.
Hungerskänslorna är kroppens signal till hjärnan att nu är nivån låg i tanken, nu måste vi tanka. Men vi har mer avancerade mätare och indikatorer än de flesta maskiner, för hungern säger även till utgående från hur hårt vi kört motorn (tränat) och av gammal vana. Vanan regleras också dels av blodsockernivån och dels av hur dygnsrytmen påverkar oss tex hormonellt, inte bara av när vi är vana att få lunch. Har vi kört hårt och länge, så att nivån i tanken sjunkit hastigt, så blir vi vrålhungriga. Borde i alla fall, om vi fungerar normalt. För ätstörda, tex anorektiker, så har sjukdomen gjort så att mätarna och givarna inte längre fungerar som de ska. Då påverkas hjärnans signaler lite på samma sätt som vid andra beroenden och missbruk, impulserna är lite söndriga. Ätstörningar är också psykokemi, inte bara en psykisk sjukdom.
Så klart att vi blir hungriga av att ha tränat. Det fina här är att om man lyssnar på vad man är sugen på efter träningen, så säger kroppen till och med till vilken typ av bränsle den vill ha. Visst skulle den gärna ta snabb energi, som socker, för att snabbt fylla tanken. Men känner man efter, så är det kanske kött man vill ha, alltså proteiner, och då ska man äta det. Eller nötter eller ägg - eller är det gröt och smörgås man vill ha? Absolut inte kompensera det med "konstgjort bränsle", som proteinpulver eller energibars. För hur bra tanken och hungerssignalerna fungerar beror också på hur magen får jobba. Blaskigt utspädda proteiner är inte detsamma för kroppen som en redig måltid, även för att proteinpulvret inte innehåller alla mängder av olika små vitaminer, spårämnen, mineraler och fetter som bla hjärnan behöver. Proteinpulver ger kanske biffiga muskler i armarna men inte en smart hjärna, så att säga.
Att vi kan bli hungriga före mensen torde dock bero på något helt annat än att vi använder mer energi före. Visst behövs det kraft för att bygga upp inför mensen och sedan ha mens, men det torde ha mera att göra med att vi kanske eventuellt snart behöver maaaassor av energi - för att vi blivit gravida. Visst vet kroppen att varendaste ägglossning inte leder till en graviditet - tack och lov för det ;) - men för säkerhets skull så förbereder den sig lite. Det går åt massor av energi både att vara gravid och att amma ett barn, så en smart kropp börjar i tid - fast osmart nog skulle den gärna ta lite snabb energi som kickstart, som socker, fett, vitt mjöl... Inte så konstigt att många tjejer är extra sugna på choklad under pms-tiden ;)
Naturligt så varierar nog energibehovet ändå under menscykeln, så att vi inte nödvändigtvis lägger på hullet ett par veckor varje månad, utan vi kanske - utan att själva märka det - inte är fullt lika sugna följande två veckor. Se, kroppen är oftast smartare än våra hjärnor ger den cred för! Bara man inser vad det är den försöker göra, så är den helt logisk!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott