Knöl i venusberg?
16.06.2020
Hej
Jag är en 16 årig tjej som nyss upptäckt en slags av knöl som ligger i mitt venusberg,den är ganska stor och det gör ont när jag tar eller klämmer på den.Jag vet inte vad det är och jag vet inte vad jag ska göra för att få bort den.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.06.2020
Hej,
Jag vet inte hur stor knölen är, men min gissning är att det är en inflammerad talgkörtel eller hårsäck, så i princip som en finne. Om inflammationen sitter djupt så fylls den på med var, och det tar längre tid innan inflammationen når ytan (som en finne) och brister. Ibland kan dessa bölder behöva öppnas kirurgiskt eller behandlas med antibiotika för att försvinna - men jag vet som sagt inte hur stor den är.
Beroende på hur mycket smärta knölen orsakar, eller om min gissning låter helt fel så tycker jag att du skall kontakta en ungdomsmottagning och diskutera saken med dem. Jag tror inte att det är någonting allvarligt - men om den inte verkar försvinna så skulle det kanske vara bra att gå och visa upp knölen och eventuellt få hjälp.
Kram
Tessi