Kondis
13.03.2017
Hej jag har en frågaom träning! Jag spelade fotboll förut och tränade 3 gr/vecka. Men det var för mkt för mig så min mens slutade fungera. Nu har jag slutat med fotboll och tränar två gånger i veckan 1 da lite intensivare och en dag lite lugnare. Min mens kommer fortfarande med jäätte långa mellan rum och min kondis blir helt dålig. Jag är en sån som vill träna för att må bra och ha bra kondis. Så nu undrar jag hur jag ska prioritera tränigen och mn kropp på bästa sätt?
Dr.dt Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
14.03.2017
Hej.
Mensen kan vara lite krånglig ibland, speciellt i din ålder. Det är ganska normalt att den kan försvinna eller vara oregelbunden utan att det betyder att någonting behöver vara fel. Givetvis spelar det också roll hurudan kroppsvikt man har, men att träna två - tre gånger i veckan borde inte vara för mycket, så om mensen krånglar då så tror jag nästan att det beror på någonting annat än att du skulle träna för mycket.
Jag vet ju inte hurudan di träning är, men jag antar att den är normal vad det gäller intensitet och att du äter tillräckligt? Förutsatt att din kropp får tillräckligt med näring och vila så är det inte ett problem att man tränar. Du skriver själv att du är den typen som vill träna för att må bra, och då skall du naturligtvis göra det. Det kan ju hända att din mens skulle vara lika oregelbunden trots att du inte tränade alls!
Om man är underviktig, eller tränar hårt i samband med att man inte får i sig tillräckligt med energi så är det befogat att trappa ner om man märker att mensen förvinner, men om man ser till att ta hand om sig, äter och vilar tillräckligt så behöver det inte vara ett tecken på att någonting är fel fast mensen är oregelbunden.
Det är nog helt okej att du tränar 2-3 ggr i veckan med den formen av träning som du tycker bäst om. Huvudsaken är att du äter tillräckligt så att du får i dig samma mängd energi som du gör av med. Kroppen VILL träna och vara aktiv och mår bäst då den får göra det. Så försök att ha din fysiska och psykiska kondition som en måttstock på vad det innebär att må bra - inte din mens, eftersom den kan vara oregelbunden och småkrånglig bara på grund av din ålder och utvecklingsfas.
Kram
Tessi