Könssjukdom?
16.06.2020
Hej, jag märkte att jag runt könet mot skinkorna har exem och typ finnar, det kliar Ibland och är Lite rött. Lika så spricker mitt underliv lätt vid samlag, nu på ett nytt ställe just vid slipöppningen i samband med detta. Min pojkvän har nu också fått en röd prick/ eksem på penis, det gör inte ont men jag undrar vad det kan vara och eftersom det då kanske sprids.
Jag har för någon månad sedan testat mig negativ till könssjukdom och min pojkvän har inte heller någon sådan. Finns det någon lättare förklaring eller ska jag kolla upp eksemen eller testas igen? Jag

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.06.2020
Hej,
Det är inte alltid så lätt att veta varför tjejers underliv krånglar. Det är bra att du var och testade dig, men tyvärr går det ju inte att testa sig för riktigt alla saker som kan orsaka problem (t.ex. herpes). Jag tycker att det absolut bästa vore om du på nytt besökte preventivrådgivningen just då du har besvär, så att de kan undersöka dig då. (jag vet att det inte är så lätt att genomföra i verkligheten, eftersom de sällan har tider till samma dag.) Men du kanske kunde ringa preventivrådgivningen på nytt och berätta om besvären så får ni fundera hur ni gör.
Några saker du/ni kan tänka på är att om ni har sex utan kondom (t.ex. om du använder p-piller) och din pojkvän kommer i dig så orsakar det lättare problem med pH-balansen i underlivet. Tyvärr är det så att spermans pH-värde är helt annat än slidans och att det därför lätt orsakar klåda och irritation. Ni kan testa om det är annorlunda om han inte kommer inuti dig. För många tjejer får man lite problem just då man börjar ha sex utan kondom, men efter ett tag brukar kroppen vänja sig vid killens sperma så det innebär inte att det alltid kommer att vara så.  Använd gärna glidmedel för att minska irritationen just vid slidöppningen.
Om du rakar dig i underlivet så kan det vara en bidragande orsak till irritationen, speciellt om du rakar dig på området nära själva slidöppningen. Rakningen orsakar lätt små sår i huden, och eftersom det är förhållandevis mycket bakterier i underlivet så blir såren lätt irriterade - då kan det se ut och kännas som finnarna du beskriver. Undvik att använda stringtrosor eftersom de lätt skaver just mot detta område och ofta sitter väldigt tätt mot huden.
Mina råd är således att kontakta preventivrådgivningen och berätta om problemen. Fundera tillsammans med dem över möjligheten att det rör sig om herpes eller kondylom. (Det är möjligt att din killes eksem kan bero på det - men det kan också vara bara ett övergående eksem.) Använd glidmedel då ni har sex och undvik att din pojkvän får utlösning inuti dig (åtminstone under en tid så att ni får kolla om irritationen lättar.) Undvik att raka dig mellan benen - i så fall endast bikinilinjen - och känn efter om det gör någon skillnad. Undvik att använda strings. Tvätta dig endast med vatten - aldrig tvål i underlivet och sov utan trosor.
På apoteket kan man också köpa mediciner som kan hjälpa till att återställa slidans pH-värde. Ibland kan de vara till hjälp då man har knepiga symtom. Men i övrigt gäller det nog att ha kontakt med preventivrådgivningen så att ni tillsammans kan hitta en lösning.
Kram
Tessi