Kosttillskott
17.07.2016
Hej, funderar på dehär me kosttillskott.
Gymmar 4-5/vecka o så brukar jag även jogga, promenera p cykla, så jag rör på mig nästan varje dag.
Funderar på att testa nåt recovery proteinpulver, skulle även vara kul att testa på bcaa (före o eftr gym då).
Har ni några tips o råd att ge angående protein-/recoverypulver o bcaa?
Kan tillägga att jag gymmat regelbundet i 2,5 år nu, har även funderat på att testa på att träna med en pt.

Näringsrådgivare och sjukskötare Anna svarar
22.07.2016
Hej på dej,
Roligt att du trivs med att röra på dig. Det är faktist så att du inte behöver lägga ut pengar på olika kosttillskott. Som vanlig motionär behövs inga och endast tex kroppsbyggare har lite högre proteinbehov men inte så stort som man kunde tro. Det är trendigt med proteinpulver och dylikt men det är så att vi inte kan lagra protein i våra kroppar, det kissas ut. Ditt proteinbehov är ca 20% av allt de du äter under en dag. Är du inte vegetarian av något slag är det inget problem att få i sig det. Det behöver du heller inte tänka på utan ät vanlig mat regelbundet under dagen så ordnar det sig. Efter din träning ska du dock försöka äta efter en halvtimme för att kroppen på ett bra sätt ska ta åt sig av träningen. Men då gäller också vanlig mat och ofta är det ju så att en måltid ska ätas efter träning eftersom man inte gärna äter så tätt inpå före. Att äta regelbundet betyder annars att äta ca var tredje timme under dagen. Frukost, lunch, mellanmål, middag och kvällsmål.
Mitt råd till dig är att sätta dina pengar på annat. Du blir inte starkare av olika pulver, men det vill ju gärna tillverkarna att vi ska tro. Det räcker gott och väl med vanlig mat. Slarva dock inte med måltiderna, det i sin tur leder till sämre resultat och ev ökad skaderisk.
Bananas are not only for monkeys :D
Vänlig hälsning, Anna - kandidat i kostvetenskap, kostrådgivare. Sjukskötare.