Kuk
06.07.2022
Hur ska jag cuma senare, jag kommer alltid för tidigt enligt mig. Ibland tar det 1-3 min och ibland 5-6. Och en till fråga, är det normalt att runka 1-2 ggr per dag Kåt människa

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.07.2022
Hej,
Med tanke på din ålder så är det möjligt att saken kommer att förändras lite av sig själv ännu. Det är ganska vanligt att unga män kommer snabbt eftersom sex dels är väldigt spännande och skönt och dels för att man inte ännu har lärt sig kontrollera saken lika bra som man kanske gör senare.
Så det första jag tycker att du skall göra är att försöka lära dig hur det känns i kroppen strax innan du får orgasm/utlösning. Sedan då du har lärt dig det så kan du testa det som brukar kallas för start-stop teknik, som går ut på att du börjar på (antingen ensam eller tillsammans med en partner) och då du känner att orgasmen närmar sig så saktar du ner eller tillför ett tryck på penisskaftet ovanför ollonet (ungefär över strängen och på motsatt sida). Det är inte meningen att du skall trycka så att det gör ont utan enbart så att det känns stabilt. Sedan då "nu kommer jag snart"-känslan har lagt sig så kan du fortsätta onanera/ha samlag, och sedan upprepa pausen om det behövs.
Denna teknik är inte någonting man lär sig på en gång utan det är någonting man kan träna för att på sikt bli bättre på att kontrollera utlösningen. Då du märker att du börjar lära dig, och att du t.ex. kan onanera längre än tre minuter utan att komma så kan du testa på att t.ex. onanera med glidmedel eller i duschen för att ändra lite på hur det känns och då utveckla din förmåga att hålla tillbaka utlösningen.
Men många lever också i den uppfattningen att den enda "riktiga" formen av sex är penetrativt samlag och att man skall "klara av" att hålla på i ett sträck hur länge som helst, medan jag tror att många skulle må bra av att veta att det inte finns några regler. Trots att man börjar på med penetrativt sex så kan man pausa då det blir för intensivt och ha en annan form av sex tills situationen har lugnat sig, t.ex. genom att du fokuserar mer på att tillfredsställa din partner med händerna eller munnen en stund. Huvudsaken är ju inte att sex pågår hur länge som helst utan att båda njuter av det och känner att de blir tillfredsställda - och det kan variera från gång till gång och från person till person.
Det låter i sig inte onormalt att du onanerar två gånger per dag så länge det sker utifrån lust och inte tvångsmässighet, och i bästa fall inte till porr varje gång utan genom att du använder din egen fantasi.
Kram,
Tessi