Längdhopp
26.12.2018
Hej! För ungefär 2 1/2 månader skadade jag min fot/vristen. Altså det hände när jag var och hoppa längd i oktober och sen typ gick jag i en grop (det låter konstigt men jaaa...) och som då hörde jag när de knakade i min högra vrist och vi gick till en läkäre och de sa att den var vrickat och att jag hade streckt mina ledband. Har varit vid en fysioterapeut 2 gånger och fått uppgifter jag ska göra så att den typ stärks upp. Nu då i december så har jag vågat börja rida igen efter 1 månads paus men vill börja hoppa längd igen men vet inte om jag vågar för prövade i skolan men de gjorde ont i vristen. Och ibland om jag går så kan jag stiga snett och den knakar ofta, är det normalt? Och finns det i kronoby/karleby trakten något ställe var man kan gå och hoppa längd? För är altså inte med i någon "friidrotts klubb" hoppar längd annars bara. Men skulle vilja gå och pröva hoppa någon gång längd och pröva om det gjör ont. Tacksamm för svar!
Fundersam ????

Ungdomsinformatör Ida svarar
27.12.2018
Hej!
Det låter inte alls konstigt. Har själv stigit snett och ledbanden har blivit utsträckta. Och de jag kan säga utav min egen erfarenhet är att det kan ta tid för foten att bli stabil. Så de övningarna du har fått av fysioterapeuten är verkligen viktiga. För som du skriver så ska du göra dom för att foten skall stärkas upp.
Fint att du har vågat börja rida igen! Om du vill börja hoppa längd så kan du testa, men börja inte fullt ut direkt. Se efter vad din fot klarar av. Eftersom foten är lite ostabil så kan du skaffa ett fotstöd som hjälper foten att hållas stabil och att du inte stiger snett lika lätt. Vid idrottshallen så finns det möjlighet att hoppa längd. Lycka till! :)
Hälsningar Ida