Löpning
23.09.2014
Hej! Jag har blivit väldigt intresserad av löpträning och började löpa i juni denna sommar. Har bara löpt ca 1-2 ggr i veckan, mellan 1-8 km per gång. Är det ett bra schema att löpa 5 km 3 gånger i veckan? Hur ska jag kombinera styrketräningen till detta? Brukar bara träna lite styrketräning hemma för hälsans skull men är alltid så öm i musklerna efter löpningen.
PT Sarah svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
23.09.2014
Vi ska kolla med vår personliga tränare och sätter in svaret här under.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hejsan!
Vad roligt att du har börjat löpträna, det är jättebra motion! J Eftersom du inte skriver vad har för mål med din löpning är det lite knepigt att säga hur ofta och hur långt du bör springa. Är ditt mål att ”bara” få bättre kondition är 2-3 gånger per vecka och 5-10km per gång jättebra. Är ditt mål däremot att springa maraton inom en viss tid så blir träningsmängden en helt annan! Det som dock är gemensamt för alla mål är att du bör ha variation i löpningen. Om du alltid springer 5 km 3 gånger per vecka så blir kroppen fort van och utvecklas inte. Om du däremot lägger in en 5-kilometers runda, en längre runda och t.ex. en intervallträningsrunda i veckan så kommer din löpning att utvecklas betydligt snabbare och du kommer fort att märka att konditionen förbättras och du blir snabbare!
Om du vill styrketräna för att förbättra din löpning (vilket är jättesmart) så ska du satsa på bålstabilitetsövningar (situps, plankor och andra magövningar) och benövningar (utfall, knäböj och dylikt). Övningar som dessa stöder löpningen och är också skadeförebyggande.
Lycka till! J
Hälsningar PT-Sarah