Mörka skavsår
18.05.2020
Hej, jag har en fråga som gäller mörka skavsår på kroppen. Jag har använt en bh som har gett mig mörka märken på vissa ställen runt brösten, fast jag inte har känt att det skulle skava mot eller ta sjukt. Jag har tidigare även märkt att jag har fått mörka skavsår på benen efter att jag har använt höga skor. Är detta något som man borde kolla upp hos läkare? Dessa märken verkar inte heller försvinna fast man smörjer hudkräm på dem. märket

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.05.2020
Hej,
Jag tror inte att dina skavsår är någonting du behöver oroa dig över. Beroende på vad man använder för bh så är det förhållandevis vanligt att man t.ex. kan få mörka märken mellan brösten där "bågarna" slutar eftersom det hela tiden finns ett visst tryck där. Om du byter bh till en som inte har bågar så kommer antagligen märkena att försvinna på ett tag.
Samma sak gäller skorna/vristerna, men där är det kanske mer "skavsår", d.v.s. en vass kant som skavt mot huden som orsakar märkena. Men även dessa kommer att försvinna om du använder andra skor en tid.
Jag ser inget oroväckande i det du skriver.
Kram
Tessi