några frågor.
28.09.2014
Hejj decibel!
Jag har några frågor som ja undrar över!
1.Är 3 gymppatimmar i veckan tillräckligt?
2.Om man tränar ett 40 min pass,bränner de kalorier direkt?
3.om man går ut å går på kvällen och sen äter kvällsmål,kommer kalorierna tillbaka då som man just bränt?
4.Är de normalt att väga runt 60-70 när man är 15 och är cirka 1.70 lång?
5.är potatis onyttigt?
6.kan ni ge tips på va för nyttigt man kan äta?
Tack på förhand!:-) xoxo
PT Sarah svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
01.10.2014
Hej, vi kollar upp saken med vår PT expert, svaret kommer här under så fort vi får det.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hejsan!
Jag svarar på dina frågor i samma ordning som du har ställt dom:
1. 3 gympatimmar i veckan är alldeles tillräckligt som motion om du inte har några specifika mål du tränar för (t.ex. maraton eller nåt liknande).
2. Du ”bränner” kalorier hela tiden oberoende av om du tränar eller inte, din kropp använder av bränslet du ger den (maten) för att upprätthålla alla kroppens funktioner. Du bränner naturligtvis mer vid träning än i vila så svaret på din fråga är ja!
3. Om ditt mål är att gå ner i vikt ska du tänka på alla kalorier du äter under ett dygn, inte bara på specifika mål. För att gå ner i vikt måste man äta mindre mängd kalorier än man gör av med, så enkelt är det. Du ska alltid äta efter träning, om du inte gör det kommer kroppen att ta av din muskelmassa i stället för din fettmassa som bränsle till träningen. Om du äter lagom mycket och tränar flera gånger i veckan kommer kroppen sakta men säkert att börja förbränna fett (och det är väl det man vill bli av med?)!
4. Ja, det är helt normalt.
5. Potatis är nyttigt och inte alls farligt att äta. Potatis innehåller massor med vitaminer och håller dej mätt länge.
6. Att äta nyttigt är att äta lagom mängder av de näringsgivande grupperna kolhydrater, fetter och proteiner. Du ska alltså äta något ur följande grupper varje dag, åtminstone vid huvudmålen:
grönsaker, rotfrukter, frukter, mörkt ris, potatis, grovt mörkt bröd, havregrynsgröt och dylikt (kolhydrater)
smör, olja eller t.ex. avocado och dylikt (fetter)
kött, fisk, mjölkprodukter och ägg och dylikt (proteiner)
Om du vill försöka äta så nyttigt som möjligt ska du förstås lämna bort allt som innehåller socker, t.ex. godis, kakor, glass, bullar, söta frukostflingor, limsa och dylikt. Du ska också försöka äta så ren mat som möjligt, det vill säga undvika halvfabrikat och snabbmat och i stället äta hemlagad husmanskost som du vet vad den innehåller. Du ska också undvika överdrivet salta produkter så som chips, salta nötter, fransk potatis och snabbmat och dylikt eftersom för mycket salt inte är nyttigt. Ät hellre vitt kött (fågel och fisk) i stället för rött.
Om du följer de här råden så äter du verkligen nyttigt och om ditt mål är viktminskning kan du dra ner lite på spannmålsprodukterna och i stället äta mer grönsaker och rotfrukter, då kommr du att märka att det ger resultat rätt så fort!
Lycka till! J
Hälsningar PT-Sarah