Orolig över skolplats
03.07.2021
Hej, jag börjar få en orolig och jobbig känsla. Jag slapp inte in till ett uni eller yh förra året. I år är jag på 8 och 4 reserv, börjar kännas hopplöst. Vet inte vad jag skall göra om jag inte slipper in....
Kan man skicka och fråga skolan om de tar in reservplatser? (Detta gäller ÅA och Helsingfors universitet)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.07.2021
Hej,
Senast den 16.7 är sista dagen för de som blivit antagna till studierna att meddela om de tar emot sin studieplats eller inte, så efter det klarnar det om de som kommit på reservplats ryms med. Så nu gäller det bara att försöka ha tålamod och vänta.
Skulle det vara så att du inte får plats så får vi försöka ta tag i den saken om/då det blir aktuellt. Jag förstår att det känns frustrerande att bara vänta, men ge inte upp ännu.
Kram,
Tessi