P piller
04.01.2020
Hej! Jag äter p piller och är nu inne på andra kartan. Men jag har också inte tagit pillren exakt samma tid varje dag. Vilket jag också oroar mig för. Jag och min pojkvän har haft oskyddat sex under den tid efter jag skaffade p piller. Jag har de senaste dagarna börjat fundera om jag skulle kunna vara gravid. Det började med att jag inte kunde dricka kaffe längre och sedan tog oron över. Jag köpte graviditetstest och det visade negativt så då blev jag lungn, sedan läste jag på nätet att det rekommenderas att ta testet tidigast vid den förväntade mensen men min är om en vecka och jag kommer inte klara av att vänta tills dess. Jag är så paranoid och rädd.
Mina frågor är alltså:
Är det viktigt att ta pillren ungefär samma tid varje dag och hur många timmar får det egentligen variera. (tar gestinyl)
Kan jag sluta ta pillren även fastän kartan inte är helt slut och se om jag då får en blödning. Och om jag får en blödning då alltså mens kan jag då vara helt säker på att jag inte är gravid.
Skulle vara tacksam för snabb besvaring!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.01.2020
Hej.
Gestinyl är ett p-piller så även om man givetvis skall försöka ta pillren ungefär samma tid varje dag så är det inte lika viktigt som med mini-piller. Om du alltså tar pillret inom 12 timmar från då du egentligen borde ha tagit det så är du fortfarande skyddad. En eller ett par timmar hit eller dit påverkar alltså inte effekten, även om det i långa loppet är lättast för dig själv om du tar dem vid samma tid alla dagar. (Men det blir antagligen lättare nu då julen är förbi och det blir vardag igen.) Lägg t.ex. en påminnelse på din telefon så att den ringer och påminner dig vid samma tid varje dag.
Om du alltså tagit dina p-piller inom 12 timmar alla dagar så finns det ingen anledning att tro att du inte skulle ha varit skyddad. Du skall INTE sluta ta pillren nu och vänta på en blödning eftersom du då inte kommer att vara skyddad under pausveckan.
Fortsätt att äta dina piller alla dagar på ungefär samma tid, och så väntar du på blödningen under pausveckan. Skulle den inte dyka upp så kan du testa dig på nytt sedan då mensen är sen.  Jag tror inte att du behöver oroa dig.
Kram
Tessi