..
06.10.2014
Hellu!här är några frågor som jag undrar kring motion.
1.Är de bra att dricka energidrink då man tränar?
2.Om man äter ordentlig mat i skolan är de okej att äta snabbmat när man kommer hem från skolan då?
4.Om man dricker vatten till allt man äter är de bra eller är de bättre att dricka mjölk?
5.kan man ta en frukt när man kommer hem från skola fast man äter middag där vid 4-tiden?
6.är det nödvändigt att vila efter skolan,för ja orkar verkligen inte lägga mig haha.!
7.om man inte har sportbh så stödjer push-up bh bättre då än vanlig ?
8.Finns de nån danskurs som zumba eller så i pedersöre eller jakobstadstrakten där man int behöver anmäla sig?
9.varför är decibel en så bra sida? ;-) hejj
"Storerbror" André svarar

Ungdomsinformatören Liselott svarar
06.10.2014
Hej hejj!
Vår kära André (förr ungdomsinformatör här och numera "storebror" på Decibel) har fått din fråga och svarar säkert så fort han bara hinner :)
Och voj vad svår den där fråga nr 9. var ;D Neee, men tack så mycket för komplimangen <3
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej!
Jag ska försöka försöka svara på dina frågor så gott det går. :)
1. Det är bra att få i sig energi efter man har tränat, och även under träningen om man kör ett längre pass. Skulle dock inte rekommendera energidrycker som Battery och Ed. För att få kolhydrater under träningen räcker det bra med exempelvis saft, eller en banan. Efter träningen ska du gärna försöka få i dig både kolhydrater (ex. mörkt bröd, sötad yoghurt, potatis, pasta) och proteiner (ex. kött, fisk, ägg, bönor, kvarg, mjölk). Personligen tycker jag naturell kvarg med müsli och bär är ett lämpligt mål. Att äta en ”vanlig portion” mat efter man har ätit är också ett bra alternativ.
2. Att äta skolmaten är förstås bra, men jag skulle nog rekommendera att man äter vanlig mat även då man kommer hem. Snabbmat innehåller mycket fett, kolhydrater och konstgjorda ämnen och jag skulle inte rekommendera att man äter det så ofta. Dessutom blir ju snabbmaten godare om du inte äter den så ofta. ;)
4. Mjölken är en svår fråga eftersom många experter tvistar om den är hälsosam eller ohälsosam. Mjölken innehåller kalcium och D-vitamin och jag ser den därför som en hälsosam dryck. Visst, den är lite fet, men inte farligt fet i jämförelse med mycket annat vi stoppar i oss. Ett glas mjölk till varannan måltid gör troligen mera gott än ont skulle jag säga.
5. Det kan du absolut göra. Frukt är ett hälsosamt mellanmål.
6. Frågan om vila är svår. Om du sover tillräckligt om nätterna skulle inte jag säga att du behöver vila efter skolan. Huvudsaken är att du känner att du kan slappna av och ta avstånd från skolan efter du exempelvis har gjort dina läxor. För vissa människor handlar avslappning om att ta en tupplur, medan andra slappnar av genom exempelvis träning eftersom de då kopplar bort allt annat runt omkring dem. :)
7. Den här frågan har jag svårt att svara på. Ska vi säga så här, huvudsaken är att du känner att det är bekvämt under ditt träningspass.
8. Du verkar inte så stor skillnad vilken typ av danspass du går på. Då skulle jag nog rekommendera ett gymkort till något av gymmen som håller dragna timmar. De har ofta olika typer av gymnastiktimmar (som ofta innefattar dansrörelser). Då har du möjlighet att gå på dragna timmar varje dag vilket gör att du har goda möjligheter att välja vilka dagar du tränar. Jag hittade också medborgarinstitutets Zumbakurs här (den var rätt billig och man kunde anmäla sig fortlöpande): http://arbis.jakobstad.fi/sok-och-anmal-dig-till-kurser/visa/283-830144-zumba-core-och-stretch.
9. Varför Decibel är så bra... Det är roligt att höra att du tycker det. Kanske för att vi verkligen bryr oss och försöker hjälpa så gott vi kan även om hjälpen endast kommer i textform :)
Ha det bra!
André