Penila Papler
02.04.2020
Hej! Hur vanligt är det att pojkar har penila papler, jag har själv det och undrar om det är ovanligt att ha det. Kan man få bort de på något sätt eller har man det resten av livet??

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.04.2020
Hej,
Runt 30% av alla killar har penila papler i någon utsträckning. Vissa mer och andra mindre. Huruvida man väljer att göra någonting åt dem eller inte avgör man själv. I sig är de ju ofarliga och smittar inte - men om man har väldigt mycket papler så kan man ju uppleva att de ser störande ut.
I sådana fall rekommenderar jag att man vänder sig till en läkare som kan ta ställning till saken. Paplerna kan avlägsnas med laser, men jag känner inte till hur långa köerna är för att göra dessa ingrepp.
Börja med att kontakta hvc och be om en läkartid, så får läkaren vid behov skriva en remiss vidare till rätt instans.
Kram
Tessi