pulsklocke funderingar
20.08.2015
Tjena!
Jag tränar väldigt mycket, funderar på en sak på min pulsklocka (polar) så står det kcal förbrukning tid, genomsnitts och maxpuls. Men t.ex. nu när jag har tränat intervallträning idag så finns det oxå nå som heter fettförbränning och där står det 00:21:03 och kondition 00:39:35. Har ni en aning hur dessa siffror skall tolkas?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
28.08.2015
Hej!
Vår ena personliga tränare Sarah kan säkert en del om pulsklockor, jag har skickat frågan åt henne :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej! Det verkar som att Sarah missat vårt mejl med din fråga :( Våra experter är ju frivilligt med och svarar på era frågor, och de är ju också bara människor och glömmer ;) Vi skickar och påminner.
Hälsar Liselott
Nehee, hon är i södern på semester - förklarar saken! Ringer och kollar med en idrottsledare :)
Nåja, nu har jag pratat med två personer som själva har pulsklockor, men ingen av dem visste säkert. En av dem hade en teori om att det kan vara tidsangivelser som skulle visa hur många minuter man haft en sådan puls att man förbrännt fett och hur många minuter man hållit sig på en konditionshöjande puls. Men det är svårt att tro att en klocka skulle kunna mäta det exakt, eftersom det beror på så mycket. Förutom vikt, längd osv, så beror det ju på hurudan ämnesomsättning man har, på hur mycket energi man hade att bränna av före det bytte till att förbränna fett, på vilken typ av träning det handlar om jämfört med vilken kondition man har...
Vårt förslag är att du antingen läser i instruktionsboken om din pulsklocka, kolla instruktionsboken på nätet eller går in till den butik där du köpte den/där sådana säljs och frågar proffsen där.
Ledsen att vi inte kunde svara närmare än så här - inte ens Decibel är alltid allvetande ;)
Hälsar Liselott
Hejsan!
De nya pulsklockorna visar om huvudeffekten av träningstiden består av förbättring av den aeroba konditinen (alltså uthålligheten) eller om största delen i stället består av fettförbränning. Ditt intervallträningspass bestod alltså av mest konditionsträning! Om du nästa gång i stället kör ett längre joggingpass i långsamt tempo tror jag tiderna är omsvängda så största delen av passet är fettförbränning och den mindre delen förbättrande av konditionen.
Hoppas du förstår hur jag menar. Det finns massor av information om pulsklockor på webben, så du kan googla ifall du vill veta mera ingående.
Lycka till med träningen!
Hälsningar, PT-Sarah