Questions
30.11.2014
Hejj! Här är några frågor jag ännu undrar kring träning osv!
1.varför tar vissa såna här proteinpulver och saker..vad hjälper det till?är det bra att ta för att få snabbare resultat?
2.vad ska man äta efter och före man tränar(nämn några saker)
3.om vi nu säger att jag kör ett gymppa-pass och sen äter kvällsmål var gymppa passer totalt värdelöst då eftersom ja tar tillbaks kalorierna ja nyss ätit?
4.varför låter min mage typ efter att ja ätit hela tiden? Kan de ha nått me träning å göra?
5.får man snabbt hängiga bröst om man gymppar utan tränings bh?
6.kan man få bra resultat fast man inte äter så världens bästa?
7.om man gör squats varje dag(utan uppvärmning) kan det ändå synnas resultat?
Tack för att decibel finns,vad vore vi utan er kram<33 xoxo

Ungdomsinformatören Liselott svarar
PT Sarah svarar
01.12.2014
Hej!
Vi har skickat din fråga till personliga tränaren Sarah, svar är säkert på kommande snart!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hejsan!
Jag svarar på dina frågor i samma ordning som du har lagt dom:
1. Proteinpulver kan vara till hjälp om man inte hinner äta strax efter att man har gymtränat, då kan man ta en proteinshake strax efter träningen och äta först lite senare. Man får inte snabbare resultat för att man äter proteinpulver, det är nog själva träningen som ger resultat.
2. För det första: man SKA äta både före och efter träning, och det är det viktigaste att veta! Före träning är det bra att äta sånt som innehåller lite mer kolhydrater, t.ex. en smörgås, gröt, flingor med mjölk. Efter träning är det bra att äta både kolhydrater och proteiner, bäst är vanlig mat men om man inte kan äta det genast efter träningen kan man t.ex. äta kvark med bär eller naturell yoghurt med banan.
3. Ett gymppapass är aldrig värdelöst! Som jag sa ovan, man SKA äta efter träning.
4. Att din mage låter efter att du har ätit tror jag inte har nåt med träning att göra, snarare med vad du äter.
5. Om du har stora bröst är det nog nödvändigt att träna med tränings bh. Det gör väldigt ont i brösten om man hoppar eller springer även om brösten inte är så stora. Om man tränar länge utan att använda tränings bh blir brösten hängigare men om man gör det nån enstaka gång spelar det ingen roll.
6. Nu vet jag ju inte vad du menar med ”bra resultat” men kosten är ytterst viktig om man t.ex. vill gå ner i vikt eller tvärt om, gå upp i vikt. Också om man vill bygga muskler hänger en stor del på kosten så, svar på din fråga: det är svårt att få bra resultat med dålig kost.
7. Om man är tillräckligt envis och håller på tillräckligt länge och ofta ger all träning resultat så småningom. Vad som däremot inte är bra är att göra en och samma övning hela tiden, kroppen lär sig snabbt vad som krävs och slutar att utvecklas efter en viss tid om man alltid göra samma rörelser. För att få bäst resultat är variation ett måste!
Hoppas du fick svar på dina frågor! Fråga på nytt om det är nåt mer du funderar på! J
Lycka till!
H. PT-Sarah