Rött ollon efter sex
03.09.2018
Hade vaginalsex utan kondom för ca 5 veckor sen och jag har sedan dagen efter haft lite rött och inflammerat ollon och inre sida av förhuden. Har tvättat med vatten noggrant och det har blivit bättre men inflammationen har kommit tillbaka. För två veckor sedan lämnade jag in urinprov och svaret var negativt. Mindre bekymmer jag också haft:ungefär 10 dar efter samlaget hade jag feber i 2 dagar, hade en blåsa i 2-3 dar på munnen 3-4veckor efter samlaget och ibland kan det klia lite vid ollonet. Kan tillägga att jag tvättade snoppen först 20h efter samlaget. I vissa fall kan det svida lite att dra tillbaka förhuden och det går trögare än vanligt. Ollonet är inte torrt elr liknande. Ingen sveda vid urinering. Kan det vara balanit ollon? Fundersamkille

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
06.09.2018
Hej.
Ja, det kan precis som du skriver röra sig om balanit, men det är ganska svårt att uttala sig om bara på basen av det du skriver.
Var det könssjukdomar de undersökte dig för då du gav urinprov eller var det t.ex. urinvägsinfektion?? Eftersom det var oskyddat sex du hade så tycker jag att du skall kolla upp det, så att du vet säkert att det inte är en könssjukdom. Alla könssjukdomar syns inte heller på tester, utan vissa kräver en undersökning. Så det lättaste skulle enligt mig vara om du bokade tid till en läkare som fick ta sig en titt. Vid behov kan läkaren ordinera nya prover, och skriva ut mediciner om det skulle behövas.
Jag förstår att det kan kännas pinsamt att uppsöka läkare för en sån sak, men det är ingenting du behöver skämmas över. Läkare undersöker människors könsorgan varje dag - så det är betydligt pinsammare att gå omkring med besvären än det är att ta tag i problemet.
Ring hvc och boka en läkartid så tror jag att det löser sig snabbt.
Kram
Tessi