Separationsångest:(
04.07.2022
Hej! Jag och min kille har en så fin relation, vi har varit tillsammans i ett år nu snart, älskar honom mer än något annat, han är det bästa jag har och jag är så tacksam för honom. Men jag har problem, det är väldigt svårt för mig att skiljas från honom och att göra saker utan honom eller att vara ensam. Jag skulle behöva lära mig att vara ensam och njuta av mitt egna sällskap, och jag vill även få mer tid för vänner. Eftersom jag och min kille är med varandra nästan varje dag i princip, speciellt nu på sommarlovet, så blir det liksom så mycket, och då är det jätte jobbigt när det väl är dags att skiljas. Orolig tjej.

Ungdomsinformatör Kix svarar
07.07.2022
Hejsan!
Tack för din fråga. Tror det är många som kan känna igen sig i det som du skriver, och behovet av att få vara nära samtidigt som man också vill ha sin självständighet är inte en helt lätt ekvation att lösa – men det går, och det är bra att du är så medveten och vill börja jobba på det redan i den unga ålder du är i nu. Det finns många som är äldre än dig som ännu inte har kommit till samma typ av självinsikt :)
Första steget till balans mellan att umgås och vara ensam är att helt enkelt att bestämma sig att man vill öva på sin självständighet fastän det i stunder helt säkert kommer kännas obekvämt. För som med så mycket annat så är det en sak man kan öva upp med tiden, men man måste våga trotsa de obekväma känslorna som kommer så att man inte ger efter för vissa handlingar som kan kännas frestande när det blir obekvämt (exempelvis att ta ut det på den andra genom att bli arg och kontrollerande).
Ta små steg framåt i taget, och kom ihåg att du har din partners stöd i det här! Det är jättefint att ni har en så bra och stadig relation, då är relationen också trygg att öva i, och kommunicera om hur du känner. Kommunikationen är jätteviktig i det hela.
Exempel: Istället för att skicka något surt till din pojkvän när du känner ångest och kontrollbehov – skicka istället och berätta att du känner ångest och kontrollbehov och att det är jobbigt men att du försöker jobba på det. Utgå ifrån dig själv när du kommunicerar och hur du UPPLEVER saker, och undvik att sätta över det på partnern eftersom man kan uppleva samma situation på så olika sätt. Då lär ni er bättre hur den andra funkar, och det kan ge en viss trygghet i relationen överlag.
Se er relation som en styrka i det här ”övandet”, inget hinder. Ni kanske kan på förhand komma överens om vilka dagar ni ska vara tillsammans och vilka dagar ni ska göra annat? Då hinner man också planera in nåt man vill göra till de dagar som ni är isär, exempelvis kvalitetshäng med kompisar eller familj. Annars blir det lätt att allt ”såsar ihop” och man bara umgås hela tiden av vana.
Det kommer också antagligen bli lite lättare att vara isär med tiden. I början när man är väldigt nykär så då kan det nästan kännas som att det gör fysiskt ont av att vara ifrån den andra, men detta avtar långsamt varteftersom tiden går och de mest intensiva känslorna lägger sig som en mera trygg och lugn sorts kärlek.
Saker som du själv kan göra när du känner att det blir jobbigt att vara ifrån varandra är:
-          Sätt igång med något annat som gör att du får tankarna på annat håll, typ en hobby, eller hänga med en kompis.
-          Skriv dagbok eller prata med någon om hur du känner. Det känns oftast bättre efter att man fått ut känslan som ord, bort från att snurra bara i huvudet.
-          Meditera eller gör yoga för att grunda dig i din egen kropp och hitta andningen, speciellt om du upplever ångest.
-          Öva på att bara sitta i känslan, och tänk på vad ditt mål är, att bli mera trygg i dig själv och mera självständig. Försäkra dig själv med tankar om att ditt förhållande är tryggt fast ni inte är tillsammans just då, och att du är trygg där du är. Försök att fokusera på positiva saker så långt det går, och undvik att katastroftänka. Undvik också (om det går) att ta till kontrollhandlingar kring relationen, det kan lätt bli en ond cirkel av det. Försök att istället fokusera på saker som för DIG framåt i livet.
Men framför allt, ta saker långsamt framåt och låt det ta tid.
Jag önskar dig all lycka till!
Kram, Kix