Sex
03.01.2020
Hej ja undrar hur man kan komma under sex vaginalt, måste man hålla på länge eller är det nånting man måste ”träna” upp med knipövningar t.ex. eller måste pojken göra på något speciellt sätt?
Så hur kan man göra det lättare att komma vaginalt under sex?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.01.2020
Hej.
Olika tjejer har olika lätt att komma genom penetration. Det beror dels på hur vi är byggda, och dels på hur lätt/svårt vi har att slappna av. Det är inte nödvändigtvis viljestyrt. En bra början är det om du själv kan komma genom onani - för då känner du din kropp lite bättre och vet hur det kan kännas och hur du skall göra för att komma på egen hand.
Sen är det inte lika lätt att komma genom penetration som det är att komma genom klitorisstimulering eftersom man då försöker komma åt att stimulera sig från insidan istället för från utsidan. Det du alltså kan göra är att ha sex i en ställning där du samtidigt kan stimulera klitoris. T.ex. så att du rider din kille, eller att du sitter gränsle över honom samtidigt som han också sitter (så att du rider honom då ni båda sitter alltså) Då har hela ditt underliv kontakt med hans, och du kan själv påverka rörelserna.
Det är nog inte speciellt vanligt att en tjej skulle komma enbart genom penetration om man t.ex. har sex i missionären eller bakifrån, just därför att man inte kommer åt att stimulera klitoris lika mycket då (om man inte hjälper till med handen alltså.) Men som med allting annat så är det någonting man kan träna upp och bli skickligare på, och det handlar mycket om hur lätt man har att slappna av med sin partner och hur trygg man känner sig. Alla former av stress är negativt då det kommer till sexuell njutning, så ju mer avslappnad du är desto lättare kommer det att vara att njuta.
Lycka till!
Kram
Tessi