Smalare armar
04.04.2014
Hej jag undrar om armarna påverkas av att man är ute och springer? Vet att benen blir smalare och "tightare" men påverkas armarna på samma sätt elr måste jag lyfta vikter eller göra armhävningar för att förlora fettet på armarna lika snabbt som på benen? Tjejjen

Ungdomsinformatören Lena svarar
07.04.2014
Hej Tjejjen!
Visst påverkar löpning även armarna, speciellt om du har rätt teknik när du springer hårdare och använder armarna ordentligt. När man joggar så "gör" ju armarna inte så mycket. Om du vill forma armarna effektivare är det bra att också göra muskelkondition för armarna. Speciellt olika varianter av armhävnignarna är bra och effektiva, likaså övningar som görs med hantlar. Prova också tex på "dips". Googla tex med "armmuskelövningar" eller "upper body workout" "arm exercises" osv (kolla bildsökning så hittar du mera). Du hittar massor av övningsvideon också på YouTube.
Du kan börja med att göra muskelkonditionspass för övrekroppen 1-2 gånger i veckan. Gör gärna 3-5 serier med så många repetitioner du orkar, börja tex med 10. Det är bra att träna armarna och övrekroppen också med tanke på löpningen, starka muskler hjälper dig att ha bra hållning också när du löper - så win win alltså! ;)
Lycka till med träningen! :)
Hälsar ungdomsinformatören Lena