styrketräning
24.02.2015
Jag styrke tränar 4 gånger och joggar 1-2 gånger i veckan. Jag väger ca 90kg och är 180cm. Hur många kalorier, kolhydrater och proteiner ska jag äta på en dag om jag vill få bort extra fett men samtidigt bygga muskler? Just nu äter jag ca 3000 kalorier och 200g kolhydrater på en dag, är det för mycket om jag vill få bort fett?
Kostrådgivaren och personliga tränaren Melinda svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
24.02.2015
Hejsan, vi skickar vidare din fråga till en av våra pt experter, svaret kommer här under.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej!Sanna är sjuk, men jag ska be henne kolla sin mejl ifall hon fått svar av personliga tränaren på din fråga :)
Hälsar Liselott
Hej !
Tack för din fråga.
Det är svårt att säga exakt var du skall ligga på för kcal nivå men skulle kunna tänka mig att du klarade dig på just under 3000kcal /dag. Det beror så mycket på hur du tränar, hur långa pass och på vilken intensitet.
Det viktiga är proteinintaget då du vill bygga muskler. Protein gör att du bygger upp och reparerar muskler efter träning. Du kan äta ca 180g protein/dag. Eller ca 30% av ditt energiintag. Men förståss behöver du kolhydrater för att ha energi att träna och få en tillräckligt bra och effektiv träning. Du kan äta ca 45% kolhydrater av ditt energiintag /dag. Äter du bra fullvärdiga kolhydrater så sätter sig dessa inte som fett på kroppen utan du använder dem som bränsle istället. Så kvaliten spelar roll här också. Även fettet är viktigt. Du behöver ca 25% fett, dels för att kroppen skall kunna producera muskelbyggande hormoner.
Om du vill tappa några kg så testa med att äta lite mindre kolhydrater och lägg istället till lite mer protein eller fett (bra fett). Men viktigaste är ändå att du äter bra mat och tränar regelbundet. Din kropp kommer att ändras och växa ännu så var försiktig med olika ”pulver-protein” för du får i dig allt du behöver från vanlig mat. Efter ett träningspass är t.ex en smoothie på mjölk och banan riktigt ok.
Önskar dig all lycka till!
Melinda