Svårt att kissa
17.01.2023
Varför är det svårare att kissa när man står och lättare när man sitter. Får inte ut all kiss då jag står och måste trycka till för att få ut något men inte allt, Och det rinner lite hela tiden på golvet om jag står och kissar medan strålen är stark. Vad kan det bero på? A
kristiina annila

Barnmorskan och sexualrådgivaren Kristiina svarar
26.01.2023
Hejsan!
Tack för din fråga. Svårt att kissa då man står, kan bero helt enkelt på
att man spänner bäckenbotten muskulaturen vilket kan göra det svårare.
Lite droppar det ju för alla män . Då man sitter blir det mera
avslappning i bäckenet som då gör det lättare att urinera. Jag tror att
största delen kissar sittande då det finns möjlighet.
Om du då skulle känna sveda  vid urinering eller tycker att du måste gå
jätte ofta eller urinen luktar konstigt, bör du ta ett urinprov för att
utesluta urinvägsinfektion.
Mvh, Kristiina, uroterapeut