Tävla med blandras
11.08.2015
Hej, i Sverige kan man ju va med i SBK med sin hund, så jag undrar om det finns något liknande här i Finland där man kan gå med?
Min hund är också en blandras, så ja vet ju att man inte kan tävla i alla grenar med en blandras. Men vilka är det man faktiskt får tävla i?
Agility och freestyle vet jag, och man borde väl också få tävla i viltspår och rallylydnad.
Men finns det fler? Och kan man bli champion i någon av grenarna med en blandis? Eller kan man t.ex bara komma till elitklassen? Och måste jag ha en tävlingslicens för min hund?
Tack på förhand! :)
Har frågat här tidigare och har blivit väldigt nöjd med mina svar. :)

Ungdomsinformatören Jenny svarar
18.08.2015
Hej!
Roligt att höra att du har varit nöjd med svaren tidigare, hoppas att vi kan hjälpa dig även denna gång! :)
Ja agility får man tävla i med blandras (inte ändå värdetävlingar) , så hittade jag också något som kallas hunddans (koiratanssi), som inte säger så mycket åt mig -men du vet säkert bättre vad det är för något -låter kul i alla fall! Även lydnasskolning och rallylydnad kan man delta i med en blandras. Match-shows är menade för blandraser.
I viltspårning (MEJÄ) kan man enligt Merenkurkunnoutajat.fi delta om hunden är minst 9 mån. gammal och uppfyller finska kennelklubbens registrerings-, vaccinations- och ID märkningskrav.
I vattenräddning (VEPE) kan man inte delta i med en blandras.
Läs gärna Finska Kennelklubbens anvisningar om registrering av en blandrasig hund genom att klicka här
På den här sidan finns en bra lista om tävlingar som är öppna för alla raser, klicka här så kommer du dit.(sidan på finska)
Fråga gärna på nytt om något blev oklart.
Hälsar, ungdomsinformatören Jenny
Källor:
Kennelliitto.fi
Merenkurkunnoutajat.com
Finlands Retrieverorganisation rf