Träning/vila/mat
14.01.2016
Hej! Jag kommer eventuellt gruppträna på gym (typ stepp och dyl) två-tre timmar om dagen i vår, med ingen aktivitet på onsdagar och torsdagar. Träningen är på kvällen. För att träna så mycket behöver man ju äta och vila ordentligt, men hur? Äta regelbundet ska man ju också göra, men träningen är på olika tider. Ibland börjar den tidigt och ibland kommer jag hem sent, så det blir omöjligt att äta middag samma tid varje dag. Man ska ju inte äta för sent helst heller, men vad ska jag äta efter träningen? Ett litet kvällsmål? När är det för sent med middag?
Angående vilan: hur ska jag vila de dagar jag är ledig? Aktiv vila med lätt promenad? Soffliggande eller motsvarande? Och de dagar jag tränar, hur ska jag röra mig när jag inte tränar? Upp och skaka loss en gång i timmen?
Nu blev det många frågor på en gång! Hoppas de går att svara på :) kram xxc

Ungdomsinformatören Liselott svarar
18.01.2016
Hej xxc!
Vet du vad, jag tror att vem du än skulle fråga om de här sakerna, så skulle du få lite olika svar. För det finns typ miljoner experter på det här området - i alla fall massor och åter massor av människor som har åsikter om hur man "borde" träna-äta-vila. Alla tycker de oftast att de själva har rätt, eller att den modell som de själva följer, är den korrekta. Frågan är om det ens finns någon enhetlig och allmängiltig sanning, tex medicinsk, när det gäller hur man borde göra med det här? Så istället för att skicka din fråga till någon av våra personliga tränare eller aktiva idrottare, ska jag gå lite back to basics och gräva fram det sunda bondförnuftet.
Det påstås numera att många som tränar ofta och mycket anstränger sina kroppar precis lika mycket som bönder på små hemman för 50-100 år sedan. De använder ofta lika många kalorier, gör monotona rörelser som nöter på kroppen, sätter igång samma stresshormoner vid ansträngning osv. Kanske nu inte riktigt, men farligt nära många gånger. Bland annat därför ökar också antalet förslitningsskador och överansträningar hos unga människor så lavinartat också nu när det blivit så trendigt att leva ett tränings-och-ät-rent-liv. Den medicinska forskningen har ju också börjat gå ut med nu att den här trenden är farlig för kroppen och inte alls så hälsosam och livsförlängande som det tutas ut i allt från sociala medier, bloggar, TV-program och i gymomklädningsrummen.
Men folk vill inte riktigt höra på det örat, de beter sig lite som övertygade anhängare och försvarar hett sina livsstilsval. Plus att de puffas på av de som tjänar pengar på den här livsstilen - och det är förvånansvärt många som tjänar på det. Klart att de har bra motiveringar och argument också, men minns alltid: vad har den här personen för baktanke? Det behöver ju inte ens handla om pengar, utan om att bli bekräftad, bli uppskattad, bli avundad, hitta mening med livet, skapa samhörighet, ta makten genom att påstå sig vara den som gör rätt, är beroende av njutningshormonerna som de får av träningen, försöker dölja en ätstörning genom att rättfärdiga sitt beteende...
Hursomhelst, om man återgår till det sunda förnuftet och leker bonde för en stund: hur skulle du tycka att en bonde med ett kroppsligt tungt arbete flera timmar om dagen skulle äta och vila? Skulle du kanske ge honom rådet att försöka äta på regelbundna tider? Att vila när han har möjlighet till det? Att försöka sprida ut det tunga kroppsarbetet över veckan och inte ta i för hårt på en gång? Att inte göra för mycket av samma rörelse, utan försöka variera sig? Att äta det som kroppen är sugen på, eftersom det troligen tyder på att han har brist på något visst ämne, vitamin, mineral eller spårämne? Att äta flera gånger om dagen och mindre portioner, så att inte hans blodsockernivå ska sjunka hastigt så att han blir trött och skadar sig lättare? Att hur mycket han sover är lika viktigt som vad han äter? Att se till att stretcha och slappna av ordentligt emellan och exempelvis massera spänningar? Att komma ihåg att njuta av sin fru och sina barn och av solnedgångarna och inte fokusera så hårt på arbetet? Att påminna honom om att han ska ha en kropp att använda när han är gammal också och inte orsaka sig själv förslitningsskador redan som ung? Att han inte ska fokusera så mycket på om grannen tycker att han harvat i tid eller om hans plogfåror är raka?...
Så försök att tänka förnuftigt. Allt handlar inte heller om vad din kropp mår bäst av, utan vad du som människa mår bäst av. Kommer du att vara nöjd med tidsanvändningen och llivskvaliteten under din ungdom när du ser tillbaka på den om tio år?
Hälsar ungdomsinformatören Liselott