Utebliven mens
29.01.2020
Hej, jag borde ha fått mens ungefär 24.1, men den kom aldrig, eller har inte gjort än. Jag tog två graviditetstest igår 28.1 och båda visade negativt. Jag slutade med p piller 15.7.2019 så tycker inte det kan ha med det att göra heller. Eller?
Vad kan det bero på att min mens inte kommit? Kan jag ändå vara gravid? S

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.01.2020
Hej.
Det är inte alls ovanligt att mensen är sen - även fast den aldrig förr har varit det. Oftast brukar man inte börja undersöka varför mensen är borta förrän den har varit borta i minst 6 månader, just därför att det är så pass vanligt och att det sällan beror på att någonting skulle vara fel.
Det är svårt att svara på om du ändå kan vara gravid eller inte, eftersom det beror på när under menscykeln du har haft sex - om ni skyddat er eller inte, och när du kan tänkas ha haft ägglossning. Även om mensen normalt är regelbunden och cykeln varar i ca.28 dagar så kan det variera när ägglossningen inträffar - så ägglossningen sker inte nödvändigtvis på dag 14 - utan kan ske på dag 21, och då kan det hända att en eventuell graviditet inte ännu skulle synas på ett test eftersom hormonhalten inte nödvändigtvis har hunnit stiga tillräckligt mycket ännu.
Vänta i lugn och ro i en vecka till, och om mensen inte har dykt upp så testar du dig en gång till. Du skriver ingenting om hur du har skyddat dig då du har haft sex, så jag kan inte uttala mig om hur stor sannolikheten är.
Kroppen påverkas hela tiden av allting vi gör, och oftast får man inte veta vad det beror på att mensen är sen. Men det brukar sällan bero på att någonting är "fel", utan snarare på att man är helt normal.
Kram
Tessi