Vikt
15.06.2020
Är det normalt att väga ca 100 kg om man ba är 13 år? Jag har haft problem med vikten i år och jag går upp i vikt hela tiden och säker 20kg per år om inte mera. Men jag ser ingen stor skillnad på min kropp jag har som inte blivit fetare bara tyngre och ja fattar ingen ting. Hjälp mig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.06.2020
Hej,
Nej, direkt normalt är det nog inte att väga 100kg som 13-åring. Även om du skulle vara helt färdigt utvecklad så är det en hög kroppsvikt även för en vuxen person.
Det finns olika saker som inverkar på viktökningen, men jag tycker att det skulle vara bra om du började med att besöka en hälsovårdare eller läkare så att de kunde lägga remisser till lite blodprover och ni kunde gå igenom t.ex. dina mat- och levnadsvanor.
Vikten är ofta ett väldigt känsligt område, men poängen är inte att peka på "fel" som du eller din familj gör - utan att hitta lösningar så att du framöver kan må så bra som möjligt och orka. Anledningen till att din kroppsvikt borde vara lägre är med andra ord inte att du skall se annorlunda ut utan att din kropp skall få utvecklas normalt, växa sig stark och hålla länge.
Boka en läkartid vid hvc eller till en hälsovårdare.
Kram
Tessi