Vikt och längd
04.01.2020
Hejsan!
Några frågor här...
När jag skriver normala menar jag det som är ungefär den vanligaste...
1. Vad är det "normala" att väga som 14 åring? Som tjej
2. Hur lång är det som är "normalt" att vara som 14 åring? Som tjej
3. Är det bra vikt och längd att vara 160 cm och väga 45 kg som 14 år? Som tjej
14 år

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.01.2020
Hej.
Det är jättesvårt att ge dig något direkt svar på de två första frågorna, och det beror helt enkelt på att tjejer i din ålder befinner sig på så väldigt olika stadier i utvecklingen. Vissa tjejer kan vara nästan färdigutvecklade och se ut nästan som vuxna, medan andra tjejer inte ännu har utvecklats mycket alls. Skillnaden i både längd och vikt kan därför variera väldigt mycket. Tänk bara på de tjejer som går i din årskurs - vissa är långa och andra är korta och båda "ytterligheterna" är helt normala eftersom ni ännu håller på att utvecklas.
Din längd och vikt låter helt normal. Försök ändå att inte stressa över sådant som trots allt är bara detaljer - det viktigaste är inte hur många kg eller cm du är utan hur du mår och känner dig. Din kropp kommer garanterat att ändra på många sätt ännu innan du är "klar", men så länge du tycker om dig själv och accepterar din kropp så finns det inget behov av att jämföra sig med någon annan.
Kram
Tessi