Vill ändra livsstil
12.06.2016
Hej! Jag är en tjej på 14 år. Jag vill verkligen få en nyttigare kost och mera motion/träning in i min vardag. Jag tränar fotboll 2-3 gånger i veckan men ja känner att det inte är tillräckligt. Min kost innehåller alldeles för mycket socker och andra sötsaker och onyttigheter och jag vet det men kan inte hindra sötsuget. Mina föräldrar försöker göra mångsidig kost men ofta hos min pappa får jag mat som franskpotaris, något slags kött och någon typ av gräddsås. Oftast är salladen endast några tomater och en bit gurka. Hos mamma får jag lite bättre mat men knappt någon sallad som jag tycker om.
Hur ska jag få mina föräldrar att förstå att jag vill ha en nyttigare livsstil? Och hur ska jag lära mig att äta nyttiga grönsaker osv när jag har förstört mina smaklökar med en massa skitmat?
wequix

Näringsrådgivare och sjukskötare Anna svarar
17.06.2016
Hej på dej,
Klokt av dig att tänka på näringrik kost! Men före jag fortsätter måste vi ju klargöra att du har en normalvikt, så det är alldeles onödigt att du mår dåligt över din vikt. Naturligt är det förstås att det är så då du blivit retad och det är jag lessen för. Du behöver försöka skaka av dig den dåliga känslan och fokusera på allt det som är bra och unikt med just din kropp. De som retade dig gjorde det inte pga din kropp utanför att de själva mådde dåligt och ville överföra det på dig. Hur konstigt det än låter så är det så.
Jämför dig aldrig med andra och var lika snäll mot din egen kropp som du är mot andras. Ett tips är också att skippa att spegla dig bara för att kolla hur din kropp ser ut, det är ju bara onödigt om du ändå inte vill säga något fint om din kropp. Sätt energin på annat! Jag lovar dig att du har en fin kropp som är värd att vara omtyckt och få både energirik och näringsrik mat!
Så tillbaka till det jag kan