Vill sluta med fotboll men..
07.02.2018
Jag vill sluta spela fotboll efter 10 år men min mamma vägrar till låta det. Hon säger om jag slutar kommer hon stänga av mitt mobil nät & ta datorn. Jag har försökt kompromissa men hon lyssnar inte Besviken

Ungdomsinformatör Ida svarar
13.02.2018
Hej!
Nemen ojdå, givetvis så skall du inte behöva ha en hobby som du inte trivs med. Synd att inte din mamma lyssnar på dig fastän du försöker hitta kompromisser. De första jag tänker på när hon inte vill att du slutar, när hon säger att hon tar ditt mobilnät och dator ifrån dig, att om det kan vara så att hon redan har betalat din spelalicens och medlemsavgiften till fotbollsföreningen? Det kan vara en stor summa och dyrt, och om hon tänker att nu är det betalat så att du måste spela. Om du vill t.ex. börja med någon annan hobby så kanske inte hon har råd att betala den?
Det är såklart så att om du inte vill spela fotboll så ska du inte behöva göra det. Meningen med en hobby är ju att man skall känna att det är kul och att man blir på gott humör av den.
Om din diskussion med din mamma inte funkar och ni kommer ingenvart, finns det någon annan du kan prata med och ta hjälp av? T.ex. din pappa, din tränare eller någon släkting. Någon som kan hjälpa dig.
Jag hoppas verkligen det löser sig!
Kram, Ida