Akne
31.07.2021
Hej!
Jag har haft en del finnar nu under 1 års tid, jag skulle gärna bli av med de och har gått till hudläkare men aldrig riktit använt de saker de gett åt mig. Jag skulle även vilja börja med preventivmedel men jag får ej gå på p-piller angående att vi har blodpropp i vår släkt. Har hört att det kan hjälpa mot akne. Skulle vilja ha ett bra preventivmedel men även bli av med mina finnar.
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
02.08.2021
Hej,
Om din mamma eller din pappa, du själv eller dina syskon inte haft blodpropp så kan du ta vanliga kombinerade p-piller! Många tror att morfar, mormor, farmor och farfar räknas - men de räknas inte! Alltså - har ingen i din närmaste familj haft blodpropp så kan du ta p-piller som är bra för din hy! Då rekommenderar jag Dienorette eller Yasmin! Kontakta din hälsovårdare på skolan nu när skolan börjar så kan hen hjälpa dig.
Om det skulle vara så att det finns blodpropp i din närmaste familj, så finns det ett mellanpiller som heter Slinda som innehåller ett hormon som är bättre för hyn än de andra som finns på marknaden. P-stav och hormonspiralen är tyvärr inte kända för att ge bättre hy. Så isåfall är det piller som gäller! Men jag tycker du ska ha fortsatt kontakt med din hudläkare trots att du börjar med preventivmedel, och använda de krämer och tabletter du får, så du har större chans att bli bra!
Kram!
Malin