Corona
23.09.2020
Hej, jag praktiserar på en hotellreceptionen. Han som jag jobbade med kan inte komma idag för han e förkyld. Han vet inte om de Corona eller ej. Jag undrar hur stor är sannolikheten om det är Corona att jag får det. Vi rörde aldrig varandra men dock tog jag på hans datormus och satt en gång i samma stol som han satt i Oro

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.09.2020
Hej,
Tyvärr kan jag nog inte ge något direkt svar på den frågan. Dels vet vi ju inte ännu om han verkligen har corona eller om det var en vanlig förkylning (vilket trots allt är mer sannolikt). Så tills han har testats och konstaterats vara bärare så kan du sannolikt leva vidare helt som normalt. Tvätta händerna och var uppmärksam på hur du mår.
Bakterierna kan överleva på ytor i upp till 3 dygn - MEN man har inte kunnat påvisa att viruset som överförs via kontakt med en yta faktiskt skulle räcka för att smitta en annan person. Mer om detta kan du läsa på thl:s hemsida. Risken att smittas via ytor antas alltså vara liten, så jag tror inte att du behöver oroa dig.
Om du skulle börja uppvisa symtom på förkylning så skall du stanna hemma, och beroende på om din kollega varit och testat sig eller inte så skall du givetvis följa med det, men tills du vet mer så får du göra ditt bästa för att hålla god hygien och humöret uppe.
Kram
Tessi