Fråga
02.04.2020
Hej! Jag undrar hur man kan göra för att sluta bry sig om vad andra tycker och tänker? Jag har på den senaste tiden haft en period där jag tänker mycket på vad andra tycker om mig eller om saker jag gör/säger. Jag är också väldigt självkritisk och tänker negativt om mig själv. Så har jag inte hållit på förut och det är väldigt jobbigt att gå runt och tänka så här hela tiden. Vad ska jag göra för att börja tänka mera positivt och sluta bry mig om vad andra tycker? L

Ungdomsinformatör Ida svarar
02.04.2020
Hej L!
Bra att du kommit underfund med att tankesättet du har just nu inte gör dig gott. Kort sagt så är botemedlet att stärka självkänslan. Självkänslan är vad du tycker och tänker om dig själv. Har man en god självkänsla så vet man om sina goda egenskaper, men man kan också acceptera sina brister. Vi alla har bra och ”dåliga” sidor.
Angående det att du tänker mycket på saker som du sagt och gjort– det här är något som endast du funderar på. Ingen annan repeterar situationen eller funderar över det så mycket som du. Bli medveten om att tanken surrar om om igen och avbryt den. Tänk ”äh, skit samma”. Om det handlar om något som skulle ha kunnat såra någon, så ta bara kontakt med den personen och be om ursäkt. Vi måste även acceptera att alla inte kan klicka och tycka om varandra, jag vet t.ex. att nog finns det personer som inte gillar mig men jag vet också att jag har människor runt om mig som tycker om mig. Så va inte så hård mot dig själv!
Jag kommer att ge dig tre övningar som du får göra och som kommer att hjälpa dig i längden. Det kommer att ta tid, så va beredd på det och ha tålamod. Märk de små framsteg du gör och boosta dig själv.
1. Skriv ner dina goda egenskaper och vad du är bra på. Minst 10 saker. Jag vet att det finns MINST 10 saker.
2. Detta kan du endera göra när du vaknar eller när du går och lägger dig eller varför inte båda. Du kan även göra det när du känner att du har många negativa tankar. Du ställer dig framför spegel, kollar på dig själv och säger ”jag duger precis så som jag är och jag är bra”. Detta kan kännas konstigt till en början, men jag lovar att det hjälper bara du gör det varje dag minst under några veckors tid. Kom ihåg att här finns inget rum för negativa tankar.
3. Det här är hänger ihop med det som jag skrev tidigare. Bli medveten om när du tänker negativt om dig själv eller att du har en situation som surrar i huvudet om och om igen. Lägg märke till det och notera att det är hjärnspöken. Säg till dig själv att det här är bara hjärnspöken och ge dig själv en komplimang. Här kan du ta listan på dina goda egenskaper till hjälp – läs igenom den.
Ta hand om dig nu och va snäll mot dig själv! Du duger precis så som du är. :)
Kram, Ida