C travkort
28.12.2024
Hej, er webbplats är super duper bra!! <3
Jag undrar om ni kan göra en tydlig schema för varje dag för att komma in i rutiner ja kan skriva vad jag gör sedan sku ja behöv göra mer efter kl 17
Jag vaknar 08 gör mig å ordning å gå ut till bussen 08.20 sedan är ja i skolan kommer hem ca 16 å då sitter ja å äterat sedan efter så ligger ja i sängen å sånt..
Jag sku behöva laga mig till stallet, gör rummet i ordning, träna upp kondition så ja sku kunna bli anairobisk träning å stärka den. Å sku behöv lägga mig runt 23 å även nån acrylic konst efteråt stallet får ta 45-80min.
Acrylic konst 1h max valfri
Rummet 5-30min mitt sovrum +stallsrum +läxor nånstans i klämd
Å undvika småätande C-amatör travkort
Lila Kaki

Ungdomsinformatör Lila svarar
Motionsrådgivare Andrea svarar
09.01.2025
Hej,
Tack att du skriver in. Vad roligt att du tycker om vår webbplats och tack för dina fina ord, det uppskattar vi verkligen <3
Jag har rådfrågat motionsrådgivaren Andrea då det kommer till konditionsträning och matvanor.
Hennes svar på dina frågor kring dessa teman syns nedan.
”För att träna upp sin kondition kan du göra på flera olika sätt. Hur tycker du om att röra på dig? Är det promenader, löpning, cykling, simning eller vilken gren är det du skulle vilja utöva? Nu vet jag inte ditt utgångsläge vad gäller träning och fysisk aktivitet men börja smått. Promenader brukar vara enkelt och en bra start. Börja t.ex. med två stycken 20 min promenader två gånger i veckan och få in dessa till en rutin. Efter hand kan du öka fart eller tid. Här skulle du ha en början i alla fall.
Angående småätandet du skrev om.
Se först över dina måltider och tid mellan dessa. Äter du ordentliga mål under hela dagen som gör dig mätt? Äter du regelbundet? Om inte är det här det första du kan justera.
Sedan kan du också fundera på varför du småäter. Är du hungrig, snål (sugen), tröstäter du eller äter av tristess? Samma med detta, små steg i taget så du får in nya rutiner :)”
Du önskar få ett tydligt schema för varje dag, men det kan jag tyvärr inte ge dig med den information som finns i din fråga. Det tenderar inte vara så bra att schemalägga precis allting i vardagen eller gå och ändra på alla ens rutiner på samma gång. Då är risken mycket större att man bara orkar med sina nya rutiner i några veckor eller en månad tills man sedan glider ner till de gamla rutinerna igen, för att de känns mer bekväma och trygga.
Du går redan i skola alla vardagar och har relativt långa skoldagar, speciellt då man räknar med bussresorna till skolan och tillbaka hem. Du kan börja med mindre förändringar, t.ex. promenaderna som Andrea skrev om i sitt svar ovan. Stallet är ju också en form av träning. Nu vet jag ju inte vad du gör på stallet. Kanske du rider, sköter om hästarna, mockar boxar eller hagar, tränar hästarna på travbanan... Men oavsett vad du gör, så ingår det nog motion i det, vilket du också kan räkna som något som kan stärka din kondition.
Jag ser att du har mycket på gångs i din vardag, vilket i sig är en väldigt positiv sak, men ibland hamnar man tyvärr att prioritera. Kanske du inte hinner med stallet, städa rummet, acrylic konst samt läxor och eventuell provläsning på en och samma dag. Det jag menar är att det säkert skulle vara bra för dig att fundera över vad du allra helst vill eller måste ha gjort. Vill du fara till stallet varje dag? Hur ofta vill du göra acrylic konst? Kanske du inte behöver städa ditt rum varje dag utan det kanske räcker att du på kvällen plockar undan det du plockat fram? När känner du att du behöver städa rummet och vad ingår i städningen?
Gällande läxor och läsandet till prov är det viktigt att du gör lite hela tiden, så att det inte hopar sig. Det här betyder inte att du hela tiden måste jobba med skolan och aldrig ha fritid, utan snarare att du gör undan de läxorna du har fått den dagen t.ex. direkt du kommer hem från skolan, så har du det gjort och kan med gott samvete göra vad du vill för resten av kvällen.
Det är jättefint att du också tänker på din sömn och har en bestämd tid då du vill gå och sova. Det hoppas jag att du fortsätter med. Att fara till sängs samma tid alla kvällar och att vakna ungefär samma tid på morgonen handlar också om en rutin, som man bygger upp för sig själv. Genom att sova tillräckligt har du också mycket mer energi för att göra allt det där i vardagen som du beskriver i din fråga.
Med den information som du gett mig kan jag som sagt inte göra upp ett fullständigt veckoschema för dig, men det finns vuxna som kan hjälpa dig med det ifall du känner att det är ett tydligt schema som du skulle behöva ha. Du kan vända dig till dina föräldrar, en släkting, en lärare, en skolkurator, en skolcoach, en speciallärare eller en skolhälsovårdare. Egentligen vem som helst vuxen som du litar på och känner dig bekväm med. Förklara för den vuxna att du är ute efter ett veckoschema och att du gärna skulle vilja fundera på saken vidare tillsammans. Genom den diskussionen kommer ni säkert fram till vad som kunde fungera bäst för dig :)
Hoppas det här var till någon hjälp!
Ta hand om dig <3
Kram, Lila