Fest
12.12.2024
Min flickvän blev bjuden på en fest som hålls av en gymnasie grupp å man fick ta me en person och hon bjud med mig till den å javet int ifall ja vill fara fö det är meningen att samla in pengar till deras abi kpnto men deras fest komotee ska använda pengarna för att köpa ut sprit till fester och det är ji såklart väldit olaglit men ja undrar ifall det är värt att fara på den fö ja vill skydda min flickvän ocj jag skulle testa att festa också

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.12.2024
Hej,
Jag kan givetvis inte berätta för dig hur du skall göra, d.v.s. om du skall gå på festen eller inte, men jag kan ge dig några förslag på saker du kan tänka på som kanske kan hjälpa dig fatta ditt beslut. Jag är inte säker på om din flickvän själv går i gymnasiet eller om hon bara blev ditbjuden av någon, men egentligen spelar det inte så stor roll för mitt svar kan tillämpas oavsett.
Du skriver att pengarna från festen kommer att användas till att köpa alkohol till kommande fester, och det är förstås inte okej om det sedan ges till minderåriga, men samtidigt så är det inte på ditt ansvar, utan på den som köper ut. Så om du vill se till att din flickvän har det bra så är det bästa du kan göra kanske att gå med och att du själv håller dig i skick så att din hjärna är klar. Jag tror ju inte att din flickvän bjöd med dig för att hon behöver en vakt eller en övervakare, utan för att hon vill ha sin pojkvän med och vara delaktig i sådant som händer i denna del av hennes liv, och det är ju fint.
Om din flickvän vill fara på festen och hon vill att du kommer med så är det ju ett bra tillfälle för dig att få träffa de människor hon går i skola med (?) och att lära känna dem bättre. Jag är inte säker på varför du tror att du behöver "skydda" din flickvän, d.v.s. jag vet inte vad du är orolig över att skulle kunna hända, men jag vet ju inte heller hur festerna brukar gå till där och i största allmänhet skulle det ju vara en bra sak om alla försökte se efter varandra och se till att det är tryggt. Som jag ser det så är ju den största "risken" med fester att någon antingen dricker mer än hen kan hantera eller att någon dricker för mycket och inte kan bete sig vilket kan gå ut över alla andra. Det bästa tipset jag kan ge för att undvika dessa saker är att man inte dricker starksprit. Det bästa är förstås att man inte dricker någonting alls men starksprit blir ofta problematiskt eftersom det är svårt att veta hur mycket man kan dricka och att man ofta dricker alldeles för mycket alldeles för snabbt och sedan antingen tappar omdömet (vill gräla eller slåss, eller gör andra korkade beslut) eller blir dålig.
Roligast tror jag att det blir för er båda om ni far dit tillsammans med inställningen att ha det roligt och lära känna hennes vänner bättre. Om du inte tidigare har varit med på dessa fester så är det ju också en möjlighet för andra att få se att hon har en pojkvän, om det är så att du är orolig över att någon skulle försöka stöta på henne om du inte skulle vara där. Men även om någon skulle försöka göra det så innebär det ju inte nödvändigtvis att det är någonting som skulle intressera henne.
Kanske ni tillsammans kan diskutera lite hur ni tror och hoppas att festen skulle bli, och sen försöker ni komma ihåg att ta hand om varandra.
Kram,
Tessi