Moped
26.11.2024
Hejsan! Jag har funderat på att ta mopedkort då jag fyller 15, för att det skulle vara väldigt händigt att kunna ta mig till platser själv, och mopeder är häftiga. Men! Jag vet absolut ingenting om mopeder, och inget om vad jag kan behöva veta för att fatta vad folk pratar om. Det skulle vara bra med lite info och sånt, jag behöver inte bli något proffs på mopeder, men jag vill inte verka helt okunnig när man frågar mig saker. Tack på förhand! Mymlan
Trafikskolan Ronn
Trafikskolan Putte/Rönn/Rune svarar

Ungdomsinformatör Lila svarar
05.12.2024
Hej,
Tack för din fråga. Du behöver nödvändigtvis inte veta något om mopeder för att skaffa dig ett mopedkort. Det är ändå bra att du har en önskan om att veta mera och är intresserad av att ta reda på. Våga ställa dina frågor till dem som vet något om mopeder. Det är ett enkelt sätt att lära dig mera om det. Du kan fråga kompisar, trafikskolan du tar mopedkortet via eller egentligen vem som helst i din omgivning, som du upplever vet något om saken. Du kommer att lära dig om mopeder bara du blir mer bekant med dem och vågar fråga och ta reda på då något känns oklart. Det finns inget skam med att fråga om man inte vet något, även om det kanske kan kännas så. Det visar helt enkelt bara att man är intresserad och personer som har ett intresse i ett specifikt ämne vill ofta gärna tala mera om det, eftersom de då får tala om något som de brinner för.
Ett alternativ kunde också vara att önska dig en mopedbok i julklapp. Dessa finns att köpa vid t.ex. trafikskolan Rönn.
Jag frågade också råd av Trafikskolan Rönn gällande din fråga. Deras svar syns nedan:
"Hej!
Det går ju bra att läsa t.ex på olika hemsidor om mopeder. Här är några exempel du kan bekanta dig med:
https://www.liikenneturva.fi/sv/i-trafiken/med-moped-i-trafiken/
https://www.liikenneturva.fi/sv/i-trafiken/moped-och-utrustning-for-mopedforare/
https://www.scooterhuset.se/moped-guide
Sen finns det en jätte bra bok att läsa ”Bilskolans moped- och mopedbilsbok”. Den är Finlands Bilskoleförbund officiella lärobok. Utgivaren heter Opetustarvike. Där finns massor av bra information och den har du även nytta av när du sen tar ditt mopedkörkort.
Hoppas det här hjälper dig att komma igång!"
Allt gott!
Kram, Lila