Han vill ha paus i förhållandet
23.09.2020
För några dagar sen skrev min kille till mig och sa att vi behövde prata. Jag fick redan då en klump i magen. Han åkte till mig och mycket riktigt så hade han tappat sina känslor. Jag frågade honom om han ville att det skulle ta slut helt eller ta paus eler liknande. Utan att tveka sa han ville testa att ta en paus för att se om det verkligen var det här han ville.
Vi har bara varit tillsammans i några månader men träffades för första gången i Mars. Vi sågs till o från sen dess och började umgås ”intensivt” i juni/juli. Vi träffades varandras familjer och släkt, hängde med på stora händelser i bådas våra liv, sov med varandra ofta och ibland i flera dagar i sträck. Det bästa jag vet är att ha honom bredvid. Jag tror att han påriktigt var genuint förälskad i mig och jag i honom. Allt har varit som vanligt de senaste veckorna, vi skrattar mycket och umgås när vi hinner. Han är rätt upptagen av sig. Sen kom detta från ingenstans och som ett bombnedslag. Vi båda grät mycket. Han sa att han har tappat sina känslor och försäkrade mig om att det inte hade något alls med mig att göra. Jag frågade honom hur det kändes och han sa att det inte längre var fjärilar i magen och kändes lite tomt typ.
Men när man inte är nykär längre så känns det inte vilt i magen utan det är mer en lugn och trygg känsla och i början kan det kännas lite tomt. Men han sa att han visste det.
Han stannade i flera timmar, åkte iväg och köpte mat och kom tillbaka. Emellanåt kändes allt normalt, vi kom in på andra samtalsämnen och skrattade lika mycket som vi brukar. Vi lekbråkade och kittlades. Vi åt middag tillsammans medans vi kollade serie och han stannade för flera avsnitt. Vi har aldrig gråtit för varandra förr och aldrig ens hunnit haft ett ”bråk.”
Han gav mig massa komplimanger och ”flörtade” med mig som vanligt, höll om mig och ville ligga nära hela tiden. Vi pussades massor, på hans initiativ också. Vi kom fram till pausen och valde reglerna gemensamt. Tre veckor utan kontakt med varandra och att inte träffa andra. Han sa själv att det hade känts konstigt, dumt och fel att träffa andra. Ingen av oss har haft ett seriöst förhållande innan - inte på detta sätt.
Han grät inte bara för att jag grät utan grät genom att bara kolla på mig och när vi kramades. När vi sa hejdå så hade jag slutat gråta och han höll om mig så hårt och grät mycket och länge.
Vi pussades som vanligt hejdå.
Och nu är vi här.
Jag är en hel kris och vill egentligen bara veta vad ni tror?
Vad tror ni han kommer säga om två veckor när vi ses igen? Kommer han tillbaka? För på något vis så känns det ju inte som att han har tappat känslorna? Jag vet inte. Ellen

Ungdomsinformatör Kix svarar
28.09.2020
Hejsan!
Tack för ditt meddelande, beklagar att du går genom tunga känslor just nu, jag kan förstå att du har många tankar kring det hela.
Det är jättebra tycker jag att ni har pratat ut om saken, och gråtit tillsammans. Det är en otroligt fin sak att våga visa sig så sårbar att man kan gråta framför den andra. Det låter som att han nog bryr sig mycket om dig, eftersom han var villig att ta en sådan diskussion, visa sina känslor, och var hos dig hela dagen. Så oavsett hur det går med hans romantiska känslor just nu, så verkar det nog vara att ni hunnit få en djup kontakt till varandra på de månader ni varit tillsammans. Det låter som att du nog har rätt när du säger att ni varit genuint förälskade i varandra. Att han nu tvivlar på sina känslor gör inte att det som varit förut är ”mindre på riktigt”, det vill jag att du ska komma ihåg, oavsett hur det här går! Även OM det skulle ta slut så behöver det inte betyda att ert förhållande inte var sant, eller att det var misslyckat. Vissa människor går med en i livet en kortare stund än andra, och lär en till framtiden vad ett bra förhållande ska innehålla.
Han säger att det inte har något med dig att göra (=inte ditt fel) att han tappat känslor, och det är sant, hur han känner är hans sak. Det är fint att du är villig att möta honom halvvägs med att ta en paus och ge honom tid att fundera på vad han vill. Att låta beslutet mogna istället för att stressa genom det. Det låter bra att ni tillsammans la upp reglerna, så att det inte bara var en som bestämde allt. Men nu behöver du också se till att du tar hand om dig själv under tiden, det att ha en så lång paus ifrån varandra som tre veckor kan säkert bli jobbigt eftersom han är en nära person till dig som du är van vid att kunna prata med! Så se till att omge dig med människor som du litar på och som du kan prata med när du behöver, så du inte blir ensam med alla tankar och känslor! Det att vara i ovetskap kan vara otroligt slitsamt. Vi brukar säga att "det gör ont att veta men lika ont att undra". Tre veckor kan vara lång tid när man undrar. Sysselsätt dig med saker och sov mycket så får du tiden att gå mer obemärkt förbi.
Det är bra att du tog upp det där med att efter en stund känner man sig inte nykär längre utan känslan ersätts med en lugnare, djupare känsla. I längre förhållanden har man inte fjärilar i magen på samma sätt längre, och det är helt naturligt och betyder inte att nåt är dåligt! Han sa att han visste det, men min fundering är att det kanske ändå är nåt sånt som spökar här..? I alla fall en bidragande orsak? Eftersom ingen av er har haft ett seriöst förhållande innan så kanske den här övergången mellan förälskelse och djupare kärlek inte är något han har fått öva på innan, och kanske inte riktigt vet hur det ska kännas eller hur han ska tolka det?
Det låter som att han har någon typ av slitning inom sig, eftersom han säger att vill ta paus och hålla avstånd, men samtidigt så höll han om dig, pussade dig, flörtade med dig, och grät när han tittade på dig. Det går inte riktigt ihop, kanske inte i hans huvud heller. Det kan ju vara att något lättade inom honom när han fick ta det här på tals, som gjorde att han igen kände sig mera kär för stunden. Kanske han fick lite ”kalla fötter” när han kände att saker höll på att bli ännu mera seriöst mellan er, ”next level”-relation liksom, bortom de första förälskelsekänslorna, och inte riktigt vet hur han ska hantera det för att det är så nytt för honom. För jag håller med dig när du skriver att det inte riktigt känns som att han tappat känslorna helt utgående från hur han agerade när ni var tillsammans. Men samtidigt är det ju bara han som kan bestämma ”hur det ska kännas när det känns rätt" för honom. Men som sagt – oavsett hur romantiskt intresserad han är så verkar han nog bry sig mycket om dig och själv tycka det är jobbigt när han ”inte kan känna tillräckligt”.
Det går ju inte att säga vad som kommer hända nu när ni träffas igen, men jag hoppas på det bästa, och att du tar hand om dig under tiden. Det är bara att skriva igen om du vill lätta på ditt hjärta <3
Många kramar, Kix