Min första dans 2
23.03.2017
Som fortsättning på den här frågan: https://www.decibel.fi/vaga-fraga/fragor-och-svar/fritiden/tidsfordriv-och-stallen-att-hanga-pa/min-forsta-dans
Jag tror inte att så många tjejer kommer att villa dansa med mej, på grund av att jag inte är så snygg. Jag började fundera på följande: Har tjejer rätt att enligt lagen tacka nej till en dans bara för att den som bjuder upp inte är snygg? Jag vet att de får tacka nej till alkoholpåverkade. Dansglad kille

Ungdomsinformatören Sanna svarar
24.03.2017
Hej, nu ska du inte tänka dåliga tankar om dig själv. Vad som är snyggt eller mindre snyggt varierar för oss alla. Det som en gillar kanske stör en annan som istället gillar något helt annat. Det finns helt säkert många som tycker att du är snygg, varför skulle de inte? Alla har vi något som är snyggt :) Sen är det ju inte bara utsidan som räknas, om man ska bli attraherad av någon är det ju så mycket mer än bara ett vackert yttre som lockar. En persons sätt, humor, skratt, sätt att kasta med håret jaaaa man kan fortsätta hur långt som helst. Vad man får och inte får vad gäller att neka att gå och dansa med någon är lite svår tolkat. Alla bestämmer vi ju över våra egna kroppar, och på det sättet också vem vi dansar med. Men den allmänna inofficiella regeln är ju nog att man inte tackar nej ifall personen ifråga inte är asfull. Men det finns ingen egentlig lag som säger något om detta. Läs mera om självförtroende och självkänsla på våra infosidor.
Det kommer att gå jätte bra, du kommer säkert att få dansa, våga vinn å bjud upp <3
Hälsar ungdomsinformatören Sanna