Misshandel
16.05.2017
Hej!
Har ni tips på böcker som handlar om barnmisshandel? Gärna där pappan har varit aggresiv och slagit sina barn?
Pojken som kallades det har jag läst och den var väldigt hemsk och brutal och på den nivån behöver det inte vara. Gärna självbiografier. Oftast finns det många framgångsrika personer som skrivit böcker om deras barndom och tänker det kanske finns någon kändis som skrivit någon bok om hur deras förälder slog hen när hen var liten eller liknade. Alla tips mottages!!

Ungdomsinformatören Liselott svarar
17.05.2017
Hej!
Ett par böcker hittade jag nog åt dig, men det finns nog många flera. Googla på tex barnmisshandel + biografi (eller childabuse + biography eller lapsiin kohtaava väkivaltaa + elämäkerta om du kan läsa engelska och finska). Kolla även diskussionsforum för tips, tex den här tråden på Familjeliv.se http://www.familjeliv.se/forum/thread/29212087-otacka-sjalvbiografier
Först: har du läst de andra böckerna av Dave Pelzer? "Pojken som inte fanns" och "Pojken som överlevde" (https://sv.wikipedia.org/wiki/Dave_Pelzer) samt hans brors, Richard B. Pelzers böcker (https://sv.wikipedia.org/wiki/Richard_B._Pelzer)?
"Starkare än hatet" av Tim Guénard (FRA) påminner mycket om "Pojken som kallades det", http://www.libris.se/starkare-an-hatet-1.369574
"Mamma sa att jag var sjuk" av Julie Gregory (USA) handlar om en mamma med Münchhausen by proxy
"Medan han lever - ett utsatt barn träder fram ur mörkertalet" av Elaine Eksvärd (SVE) handlar även om sexuellt utnyttjande http://www.adlibris.com/se/bok/medan-han-lever-ett-utsatt-barn-trader-fram-ur-morkertalet-9789175036250
"Maskrosungen" av Sandra Gustafsson (SVE) handlar om en psykiskt sjuk mamma och alkoholiserad pappa, http://sandragustafsson.se/maskrosungen/
(btw är Maskrosbarn absolut en organisation du kan kolla upp, http://www.maskrosbarn.org/)
Sedan finns det ju otaliga fiktiva (romaner) och halvbiografiska böcker, googla och läs referat för att se ifall du skulle gilla någon av dem.
Hälsar Liselott