När börja med minipiller?
02.04.2020
Hej! Jag började ta minipiller för en vecka sedan. Jag hade inte mens då jag tog första tabletten. I bipackssedeln står det att man ska börja på mensens första dag, eller dag 2-5. Men jag tog första tabletten senare än så. Är det någon skillnad? Jag har inte haft sex sedan jag började ta minipiller. Tösen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.04.2020
Hej,
Jag vet inte vilka minipiller du äter, eller på vilken dag i din cykel du började med pillren, så det är svårt att ge dig ett exakt svar.
I princip borde det inte vara så stor skillnad. Många kvinnor börjar t.ex. äta minipiller efter att de har fött barn och medan de ännu ammar - och då har de ofta ingen mens alls så de börjar också äta pillren mitt i en pågående cykel. Men för enkelhetens skull är det alltid lättast om man följer anvisningarna. Men i ditt fall är det för sent att ändra på nu så då är det bara att köra på.
Anledningen till att man brukar rekommendera att man skall börja på mensens första dag är att man då är skyddad från graviditet från dag ett, men i ditt fall måste du använda kondom den första veckan. Kom ihåg att det är viktigt att du tar pillren vid samma tid varje dag för att skyddet skall vara fullt.
Kram
Tessi