Obehag vid samlag
21.09.2020
Hej!
Jag och min kille har varit tillsammans i två år, vi har sex i genomsnitt en gång i veckan. Nu på senaste gångerna har det börja kännas underligt och obehagligt när han penetrerar mig med sin penis. Det tar lite sjukt och det känns som att han stöter mot något där inne. Jag har hormonspiral och borde antagligen boka en tid för undersökning men för tillfället är det inte något jag orkar med. Det enda dom pratar om på mottagningen är min övervikt, orkar inte höra mer om det.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.09.2020
Hej,
Det är inte så lätt att veta vad det beror på att du känner obehag/smärta vid samlag. Dels kan man ibland vara mer benägen att känna smärta om man t.ex. har ägglossning eller om man strax skall få mens, men om din smärta har hållits ganska konstant en längre tid så är det antagligen inte det. Har du haft några andra symtom? T.ex. klåda eller förändrade flytningar? I vissa fall kan en infektion (t.ex. svampinfektion) eller störning i slidans pH-balans göra att slemhinnorna är känsligare och då kan man uppleva smärta. Sen finns det en mängd andra saker som kan påverka saken, allt från psykiska orsaker till fysiska.
Jag tycker, precis som du skriver, att det bästa skulle vara att du kontaktade preventivrådgivningen så att ni fick diskutera dina symtom och du eventuellt kunde bli undersökt. Jag förstår att tröskeln känns hög att kontakta dem om du tidigare fått dåligt bemötande där och det är verkligen inte den känslan det är meningen att man skall ha efter att man besökt sin hälsovårdare/barnmorska. Alternativet är att du besöker en gynekolog privat istället för att få tala med en annan människa, men då är det givetvis en kostnadsfråga eftersom du då måste betala för besöket själv.
Jag är ledsen att jag inte kan ge dig ett mer specifikt svar, men lättast skulle det vara om du blev undersökt. Jag önskar att du inte skulle låta någon annans klumpiga och okänsliga ordval påverka dig, även om jag vet att det är nästan omöjligt att inte påverkas.
Kram
Tessi