Olivkuk
30.11.2020
Hej. Min pojkvän har börjar smörja in sin kuk med lite olivolja och vi har haft samlag efteråt och det har inte känts konstigt. Är det okej för både kuken och fittan? Kunde han använda någonting annat för att kuken ska vara mindre torr? Jag tänkte att vaseline kanske går men vet inte var man köper större burkar av det. Vi använder inte kondom men jag har hört att man inte ska använda olivolja med kondom. Burken

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.12.2020
Hej,
I princip ser jag inget problem med att ni använder olivolja, så länge ingen av er är allergisk. Precis som du skriver så skall man inte använda oljebaserade glidmedel om man använder kondom (eftersom kondomen lättare går sönder), men eftersom ni inte använder kondom så är det lugnt. Oljan är inte skadlig för vare sig dig eller honom, snarare tvärtom.
Ni kan också testa babyolja (t.ex. Liberos babyolja, finns i hyllan med baby-tillbehör i butiken) Den har inga tillsatsämnen eller parfymer, och doftar inte oliver, och så tror jag att den lämnar mindre fläckar på t.ex. lakan. Jag tror att både olivolja och babyolja ger bättre "glid" än vaselin.
Från de flesta butiker och apotek kan man också köpa "riktiga" glidmedel, fördelen är att de känns lite "lättare" och "glidigare", men nackdelen är att de ofta smakar lite illa, så det finns - som vanligt - för- och nackdelar med allt.
Kram
Tessi