Operation
12.07.2020
Hej Decibel
Jag opererade näsan för 1 och en halv vecka sen och har torkat blod kvar i näsan uppe där stygnen va och de gör väldigt ont och är väldigt torkat, har samt väldigt mycket snor i näsan som gör att jag inte kan andas. Sen när jag kollar med ficklampa i min näsa så ser jag att mina hål i näsan är stängda det är bara ett jätte litet hål som är öppet på båda hålen kan det vara att det fortfarande är svullet? För jag vill kunna andas som vanligt och få bort det hårdtorkade blodet från näsan som gör onttttt! Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.07.2020
Hej,
Jag förstår att operationssåren kan kännas både smärtsamma och irriterade då torkat blod gör att såret "skaver". Det är också helt normalt att svullnaden gör att slemhinnorna påverkas så att det just nu kan vara riktigt svårt att andas.
Man skall förstås vara försiktig med att peta i såren eftersom de lätt blir irriterade och ännu mer svullna då. I bästa fall har man fått nån sorts direktiv från sjukhuset om hur man kan göra för att putsa såren och hålla dem rena. Men om du inte har fått t.ex. något förbud mot att duscha så tycker jag att du skall ta dig en lång dusch. Vattenångan från varmt vatten skulle förhoppningsvis lösa upp det torkade blodet i din näsa så att du lättare skulle få bort det t.ex. med en tops. Men eftersom jag inte vet vilka anvisningar du har fått från sjukhuset så skall du givetvis först och främst följa dem.
Jag förstår att det är irriterande och obehagligt att inte kunna andas normalt genom näsan. Men jag tror inte att dina besvär är onormala med tanke på att det är bara 1,5 vecka sedan operationen. Du kan också ringa till den avdelning där du blev opererad och fråga dem om råd, det hör till deras arbetsuppgifter att ge dig anvisningar och se till att din läkningsprocess gå så bra som möjligt. Så tveka inte att ringa till dem och be dem om råd.
Kram
Tessi